
Gelezen op internet voor de privé vlieger. Mogelijk wordt dit ook ingevoerd als u vanaf morgen online gaat vliegen bij b.v. VATSIM of IVAO. Informeer daarvoor eerst even bij uw contactpersoon voordat u een online vlucht gaat maken naar één van onze wadden eilanden. Kost samengevat u dienst in het bezit te zijn van een aantekening voor het landen op één van de waddeneilanden. Ook Duitsland zou deze regeling invoeren.
Beste vliegers,
Zoals jullie wel zullen weten is er in ons land de laatste tijd veel te doen omtrent de toekomst van de luchtvaart. Moet Schiphol nou wel of niet krimpen, gaat Lelystad nou wel of niet binnenkort open voor de grote luchtvaart en wanneer komt de luchtruimherziening nou eindelijk? Dit zijn zaken die vooral de grote luchtvaart betreffen, maar helaas hebben ze ook impact voor de General Aviation. In de nieuwe beleidsnota van IL&T en het ministerie wordt gesproken over de uitdagingen waar we mee geconfronteerd worden zoals de aanhoudende personeelstekorten bij de luchtverkeersleiding, de toegenomen militaire activiteit en het toenemend aantal airspace infringements.
Ook is gebleken dat routes van en naar de Waddeneilanden ingewikkelder geworden zijn. In ons geval kennen we natuurlijk de seizoensprocedures, maar ook het zweefvliegveld Noordkop, de ligging van de CTR van De Kooy en de militaire activiteiten in de “Romeo Four”.
IL&T heeft ons medegedeeld dat het voornemens is om medio dit jaar een soort “Waddenrating” in te voeren. Als PIC bent u verplicht deze rating éénmalig in uw logboek te laten aantekenen. Indien u na een vlucht naar 1 van onze Waddeneilanden gecontroleerd wordt, moet u de aantekening kunnen tonen.
Het ligt in de verwachting dat ook Duitsland binnen afzienbare tijd met een Waddenrating zal komen. Er is onderling afgesproken dat de Duitse en Nederlandse autoriteiten elkaars Waddenratings zullen accepteren.
Leerling piloten kunnen hun instructeur vragen om de vereisten voor een waddenrating in hun syllabus te laten opnemen. Zij moeten tijdens de opleiding tenminste twee landingen onder DBO en 1 solo landing op een Waddeneiland maken. Bent u geen leerling meer, dan kunt u deze verplichting bij u volgende PPL trainingsvlucht meenemen.
U zult begrijpen dat bovenstaande ons nogal overvallen heeft en dat het ons als 1 van de Waddenvelden, zeker met het aankomende zomerseizoen, nogal hard treft. Wij hebben daarom contact gezocht met IL&T en afgesproken dat wij, bij uitzondering, de aantekening mogen verstrekken aan vliegers die voldoende Waddenervaring hebben.
Vliegers die zich komende zaterdag aan de balie van EHTX melden en middels hun logboek kunnen aantonen dat ze in de afgelopen 3 jaar minimaal 10 keer op een Waddeneiland geland zijn, kunnen de aantekening ter plekke laten bijschrijven door de aanwezige FI in hun logboek. Om uw Waddenrating geldig te houden dient u tijdens uw reguliere trainingsvlucht aan te kunnen tonen dat u in de afgelopen 24 maanden tenminste 2 landingen op een Waddenveld hebt gemaakt.
Wij zien jullie graag in grote getale zaterdag aan onze balie!
Overigens is er even sprake van geweest dat ook EHMZ onder de waddenrating zou komen te vallen, maar dat hebben AOPA en de KNVVL gelukkig weten te verhinderen.
Happy landings,
Team Texel Airport