REVIEW SimWorks Studios Cessna T-37 ”TWEET”

1: INTRO:

Hier begon het allemaal mee:

Hello Matthias, 

Sure, you’ll have a copy today.

Best regards,

Alex Vletsas

Alex reageerde vlot en zoals altijd erg vriendelijk op mijn mail, deze keer een verzoek om een review exemplaar te krijgen van hun Cessna T-37 ”TWEET”.  En met hun bedoel ik natuurlijk SimWorks Studios.

Tegenwoordig gaat het zo:

Alle toekomstige KLU vliegers beginnen hun (Selectie) opleiding binnen Nederland op de Pilatus PC-7 Turbo Trainer. Daarna volgen ze met volle spanning de bekendmaking af waarop ze gaan vliegen. Helikopter, Vracht of zoals ze bijna allemaal willen op de F-16, en natuurlijk de splinternieuwe JSF. ”The few” die op de gevechtsvliegtuigen mogen vliegen vertrekken naar de bekende vliegbasis Sheppard AFB in de VS. Dit deel van de opleiding volgen ze bij de zogenoemde ”Euro NATO Joint Jet Pilot Training”, afgekort ENJJPT. Deze ”Amerikaans/Europese” eenheid is op zijn beurt onderdeel van het Air Education and Training Command van de USAF. Naast Amerikaanse luchtmacht vliegers, doorlopen hier dus ook toekomstige (KLU) NAVO-vliegers deze pittige training. Hier beginnen ze op de Beechcraft T-6 Texan II en T-38 Talons (hun eerste echte jet ervaring).

Maar nu neem ik jullie even een stukje terug in de tijd, De tijd dat de flightline er nog zo uit zag.

De tijd dat toekomstige KLU jachtvliegers in de VS  geen eerste trainingsuren maakten op de ”Texan II” maar op de vrolijk klinkende en uitziende Cessna T-37 ”TWEET”. Deze zogenoemde ”side by side” jet-trainer had als grootste voordeel dat de instructeur rechts naast de leerling zat i.p.v. erachter zoals dit tegenwoordig met de Texan II en de T-38 het geval is. Het is niet voor niets dat huidige beginnend jachtvliegers het zelfs nu nog steeds jammer vinden het zogenoemde ”Tweet” tijdperk niet meegemaakt te hebben. En na het vele testvliegen van deze addon snap ik als virtueel vlieger wel waarom. Hieronder meer hierover.

 

2: INSTALLATIE:

Na de installatie file gedownload te hebben hoefde ik alleen maar erop te klikken, de P3D V4.5 directory te bevestigen en de rest ging vanzelf. Een nog veel uitgebreidere gebruiksaanwijzing dan de standaard meegeleverde versie is gratis ook te downloaden via uw account op hun eigen website.

 

 

3: TEXTURES EN EFFECTEN:Deze zijn opvallend goed te noemen, in de cockpit en buitenaf is alles 3D. Ik heb veel foto’s opgezocht van de echte Tweet en zelden ben ik zo onder de indruk als in dit geval. Elk instrument, schakelaartje, schroefje enz is weergegeven. De schaal is fenomeen te noemen. Alles klopt binnen, en buiten! Hieronder een paar voorbeelden hoe scherp alles is wat betreft de textures.

Erg mooi zijn daarnaast de reflectie effecten op de romp van de buitenwereld.  Zie de twee foto’s hieronder.Duidelijk zijn huizen en bomen zichtbaar, Deze vervormen naast stilstaand ook tijdens taxi/vliegbewegingen met de vorm van de romp zelf mee.De reflectie is overal zichtbaar in de lengte van de romp. Nog nooit zag ik dit effect zo duidelijk weergegeven. Mooi!. De cockpit zelf is zoals ik al eerder aangaf heel gedetailleerd, en nog niet eens te spreken over de instructeur en leerling. En nu het gaafste, Beiden hebben een zogenoemde ”VC pilot body”. Dit houdt in dat u daadwerkelijk uw eigen benen en armen ziet in de cockpit. Met name in VR vliegen is dit een heel groot pluspunt vind ik. Het maakt het allemaal een stuk realistischer. Vaak is een nadeel hierbij dat o.a. een stick of yoke dwars door de benen van de vlieger gaan tijdens bewegingen. Niet bij deze prachtige addon, Zie onderstaande foto’s.

De benen bewegen realistisch mee met de bewegingen en de textures overlappen elkaar dus niet. Binnen FSX/P3D kwam ikzelf dit nog niet tegen. Zelfs binnen DCS World 2.5 gaat dit nog wel eens mis. Maar wat ik ook probeerde, simworksstudios heeft hier geweldig werk geleverd.

Deze addon komt overigens met onderstaande liveries waarvan de ”USAF class 61-Delta year” versie mijn favoriet is, Ik heb het over de Zilver/Oranje liverie (Onderstaande foto).

De andere vier liveries zijn: De onderste (Blauw/Witte) is van de ”Hellenic Air Force T-37 “MISTRAS” Demo Flight”. Erg orgineel bedacht vind ik.

De effecten zijn binnen P3D V4.5+ zoals meestal het geval is prachtige te noemen. Hieronder een voorbeeld van de ”Landing Lights” overdag en s’nachts.

                                            Erg mooi weer zijn de PBR effecten op de romp.

Tijdens de start en landing zijn de uitlaatgassen duidelijk te zijn, hoe meer gas u geeft, deste donkerder de rook.

Prachtig zijn ook de zogenoemde ”Anti collision” lights. Deze zie je daadwerkelijk ronddraaien in 3D.

4: DE SYSTEMEN EN VLIEGEIGENSCHAPPEN:

De aircraft systemen komen zeker 95% in de buurt met de werkelijkheid. Elk schakelaartje is te gebruiken en doet daadwerkelijk alles wat hij hoort te doen. Kortom geen ”dummy switches”. Het opstarten vanuit een zogenoemde ”cold start” koste mij zo’n 14 minuten. De reden dat ik er zo lang over deed? Heel simpel bleek achteraf, Deze addon is zo realistisch dat je de throttle uit de ”Ground Lock” moet zetten alvorens verder op te starten. Dit doe je doormiddel van met de cursor erop te gaan staan en de rechter muisknop in te drukken. Let op, dit dient u met beiden middelste throttle handles te doen. Enig online onderzoek leerde mij dat dit inderdaad alleen mogelijk is aan de instructeurs zijde (Het midden dus). De leerling throttle handles hebben deze optie dus niet en bevinden zich helemaal links in de cockpit. Stukje veiligheid neem ik aan. Een heel groot voordeel vind ik de verschillende video’s die door deze ontwikkelaar geplaatst zijn op Youtube. Deze video’s nemen elke stap met u door om de kist te kunnen leren kennen. Hieronder een twee voorbeelden.

Cold Start           

T-37B Tweet – Familiarisation

In deze video zijn ook de prachtige pop-up menus en checklisten te zien, Deze vond ik erg handig, sterker nog ”ik kon niet zonder”.

Aangezien ik geen echte T-37 gevlogen heb kon ik alleen maar onderzoek doen online en uitgaan van de echte vliegers die meegeholpen hebben bij de ontwikkeling van deze addon. Deze vliegers geven aan dat deze addon daadwerkelijk P3D V4 (PBR Versie) naar ongekende hoogtes brengt wat betreft realisme. Mmmmmmm….. dit heb ik veel vaker gehoord. Tijd om zelf eens het luchtruim te kiezen, klopt het wat ze beweren?

Ik wordt meteen in het diepe gegooid en krijg het verzoek tot een ”Dirty Stall”. Kortom, Gear down. Speedbrake extended, en Flaps full. Ik meen elk woord als ik bij deze zeg dat ik voor de eerste keer in mijn hele flightsim carrière daadwerkelijk luchtziek werd (VR). Wat is deze kist realistisch zeg! Los van alle geweldig nagebootste systemen (Hierover dadelijk meer) voelt het als heel echt allemaal. Wat het nog eens echter maakt zijn de bewegingen die de tweede vlieger uit zichzelf maakt, of je nu rechts of links zit in de cockpit. Hieronder wat screenshots van zowel binnen in de cockpit alsmede de buitenkant tijdens mijn …….. Dirty Stall.

                           Excuse me sir…… Can i also use your ”Sickness bag” ? Mine is full….. 😉

Mijn oordeel na verschillende vluchten incl extra starts/landingen en training manoeuvres zoals Stalls ben ik het helemaal met het team van SimWorks Studios eens. Los dat het toestel er prachtig uitziet zijn de vliegeigenschappen echt heel anders als wat ik binnen P3D V4.5 (En alle andere FSX en P3D versies) gewend ben. Het lijkt wel alsof ze vanaf nul begonnen zijn een eigen ”script” te schrijven voor de vliegeigenschappen en de standaard begrenzingen binnen deze sim buiten spel te zetten.

 

5: IMPACT OP UW SYSTEEM:

Hier kan ik kort en krachtig over zijn. Ik merkte totaal geen impact op mijn systeem wat betreft de fps (frames per second). Wat ik ook deed, alles liep soepel en de pc bleef stilletjes op de achtergrond. Dit soort resultaat zie ik natuurlijk het liefste.

 

6: EIND OORDEEL:

Hier kan ik kort in zijn. Deze addon is werkelijk een hoogvlieger binnen de wereld van addons. Zelden heb ik het zo lastig gehad om alle aspecten van de vluchten goed uit te voeren. Net als in het echt ging het elke keer beter en na 7 uur totaal flink gezweet te hebben kan ik eindelijk zonder boze blikken van mijn instructeur en bonkend hart genieten van een stuk veiliger vlucht.

Ik geef deze addon een dikke 4.8 van de vijf sterren zal ik maar zeggen. Het enige wat ik mis is de mogelijkheid om een daadwerkelijk trainingsprogramma af te werken met commentaar van de instructeur. Iets voor een toekomstige patch/update?

Hoe dan ook. Deze kist raad ik echt iedereen aan! U zult er geen spijt van krijgen. Wel raad ik u aan een emmer naast u te zetten mocht u VR gaan gebruiken 😉 Niet bang geworden van mijn Stall? Schaf haar dan gerust hier aan voor 35.99 EUR.

TOT SLOT:

Wil ik Alex Vletsas heel erg bedanken voor zijn snelle en vriendelijke mails, en natuurlijk het review exemplaar zelf. THANK YOU ALEX!

 

Update :

Hello Matthias,

Glad you enjoyed it so match and a very good observation on the stick not cutting through the pilot’s leg. I didn’t expect anyone to notice that, although we did put a lot of work into it! I’ll relay the review to the guys, they’ll be happy to see such a good score.

Mind if I share it on our social media?

Best,

Alex

”Na vanzelfsprekend toestemming vanuit mijn zijde heeft hij het geplaatst op hun Facebook pagina. Leuk om het zo terug te zien!”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subscribe
Kennis van
10 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
arthur
10 januari 2020 09:46

Welke VC set gebruik je eigenlijk? Kun je hier wat meer over vertellen want ik ben compleet een leek op dat gebied ;-(

arthur
11 januari 2020 08:37
Reply to  Matthias

Wat aardig van je Matthias.

Heb je ook een zwaardere videokaart nodig? Eigenlijk ben je net zo duur uit als een grote monitor. Vlieg je nu alleen nog maar VR?

arthur
10 januari 2020 09:39

Leuke review, dankjewel. Het enige dat ik mis in jouw review is een samenvatting over de handleidingen die worden meegeleverd. Ik vind een goede tutorial, zoals PMDG dat doet, heel belangrijk dat die wordt meegeleverd. Helaas laten de meeste add-on schrijvers dat achterwege……

Martijn
9 januari 2020 18:35

Leuke review Matthias, dankjewel!
Kun je iets vertellen over de performance? (impact op fps bedoel ik dan)

Martijn
9 januari 2020 23:47
Reply to  Matthias

Thanks!

10
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x