Nieuwsbrief HCC!flightsimulator Juni 2019

0


Uitnodiging bijeenkomst 15 juni

Zaterdag 15 juni hebben wij onze maandelijkse bijeenkomst in Almere. Deze zaterdag hebben wij geen presentatie gepland staan. Daarom is iedereen vrij zijn PC en vlieguitrusting mee te nemen.

Omdat deze zaterdag ook de luchtmachtdagen worden gehouden proberen wij een livestream te tonen van de verrichtingen rond vliegveld Volkel. Het betreft een eerste experiment met het volgen van een livestream. Daarom wel het nadrukkelijke voorbehoud voor eventuele technische problemen.


Spotlight: Boeing 727

In deze nieuwsbrief starten wij met een nieuwe serie onder de naam “Spotlight”. Elke keer zullen wij een vliegtuig onder de aandacht brengen. Deze keer een Boeing 727. Het toestel heeft onlangs de laatste commerciële passagiersvlucht uitgevoerd met een binnenlandse vlucht in Iran. Gelukkig kunnen wij als virtuele vliegers het stokje prima overnemen.

Ontwerpeisen

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen United Airlines, American Airlines en Eastern Airlines waren op zoek naar een vervanger voor de Boeing 707 en Boeing 720. Het ontwerp moest voorzien in de mogelijkheid om te kunnen opereren op vluchten naar de wat kleinere luchthavens met relatief korte landingsbanen.

Wat betreft het aantal motoren was er aanvankelijk minder eensgezindheid bij de drie luchtvaartmaatschappijen. United Airlines verzocht om een viermotorig toestel om zo voldoende vermogen te hebben om te kunnen vliegen op hooggelegen vliegvelden. American Airlines wilde vooral een zuinig toestel en zette in op een tweemotorig toestel. Eastern Airlines die het toestel ook wilde inzetten voor een aantal overzeese vluchten eiste een minimum van drie motoren. In die tijd bepaalden de luchtvaartregels namelijk dat de vliegtijd voor tweemotorige toestellen tussen twee luchthaven maximaal 60 minuten mocht bedragen. Uiteindelijk konden de maatschappijen het eens worden over een toestel met drie motoren.

Motoren

De motoren die gebruikt zouden worden betroffen de Allison AR963 turbon straalmotoren. Dit waren in licentie gebouwde versies van de Rolls-Royce RB163 Spey moteren. Deze laatste motoren werden gebruikt door Trident die werkte aan een vergelijkbaar ontwerp als de Boeing 727. Toch was dit niet de motor die uiteindelijk gemonteerd werd. Pratt & Whitney zocht namelijk een klant voor de nieuwe JT8D turbofan. Deze motor was weliswaar zwaarder, maar bood ook iets meer vermogen dan de concurrent. De bestuuder van Eastern Airlines drong bij Boeing aan om deze motor te gebruiken. Boeing ging akkoord en bood de motor als optie aan. uiteindelijk werden toestellen uitsluitend uitgeleverd met de JT8D turbofan motoren.

Flaps en slats

Om het toestel te kunnen laten landen op relatief korte landingsbanen werd een toen als revolutionair geziene combinatie van flaps en slats gebruikt. Passagiers vroegen zich verbijsterd af of de vleugels wel intact bleven. Uiteindelijk bleek dat deze ontwerpkeuze heeft geleid tot een betrouwbaar en effectief toestel. Het systeem werd later ook toegepast in onder andere de Boeing 737 en de Boeing 747.

Configuratie

Het aantal zitplaatsen varieerde. De variant die al eerste op de markt kwam, de 727-100 telde maximaal 145 zitplatsen. De boeing 727-200 maximaal 189.  In de business class werd ruimte gereserveerd voor 2 x 2 stoelen per rij. In de economy-class werden de passiagiers geperst in een opstelling van 2 x 3 stoelen per rij. Veel Boeing 727’s werden aan het einde van de levensduur omgebouwd naar een vrachtversie.

Geluid

De Boeing 727 stond bekend als een luidruchtig toestel. Het behoorde bij de groep toestellen die als eerste werden geweerd op Europese luchthavens vanwege geluidsoverlast. In de vliegsimulatie kunnen wij dat wat eenvoudiger regelen door de volumeknop wat bij te stellen. Hoewel… waarom zou je. Het geluid is indrukwekkend mooi toch. Ook even meegenieten (let ook op de flaps en slats bij de landing). Een leuke anekdote is dat Eastern Airlines de beschildering van de 727 liet voorzien van de term “Whisperjet” (fluisterjet). Mogelijk waren ze wat doof bij deze maatschappij.

Cockpit

De cockpit hoewel voorzien van talrijke meters en knopjes wierp zijn schaduwen al vast vooruit naar de cockpit-indeling van de volgende generatie Boeings. De engineer panel is later verdwenen, maar de instrumentpanel en de overhead panel kennen tal van overeenkomsten met latere toestellen.

Vliegoperaties

Het toestel werd door tal van maatschappijen, vooral Amerikaanse, gevlogen. Ook in Europa was het toestel niet onbekend, al was het aantal maatschappijen dat de Boeing 727 inzette minder groot. De KLM heeft bijvoorbeeld geen Boeing 727 in operationele dienst gehad. Bekende Europese luchtmaatschappijen die de Boeing 727 wel gebruikten zijn onder mee Sabena (België), Lufthansa (Duitsland), Air France (Frankrijk), Alitalia (Italië) en Iberia (Spanje). In totaal zijn er tussen 1960 en 1984 in totaal 1.831 toestellen geleverd.

Het toestel wordt momenteel alleen nog door een beperkt aantal vrachtvervoerders gebruikt. Een bekende gebruiker van de Boeing 727 is DHL die op dit moment nog 6 Boeing 727’s in gebruik heeft. Het voor ons minder bekende Total Linhas Aéreas S/A uit Brazilië heeft 5 toestellen in haar vloot. Verder heeft het bedrijfs Oil Spill Response een Boeing 727 laten ombouwen voor de bestrijding van olievervuiling op zee. Hoe dan ook de hoogtijdagen van het toestel in de commerciële luchtvaart liggen achter ons.

Bijzonder

Niet onvermeld mag blijven is het feit dat een exemplaar van de Boeing 727 ooit is ingezet voor een gecontroleerde crash in opdracht van Discovery Channel. De hiervan gemaakte documentaire is op youtube te zien.

Een ander bijzonder feitje is dat er zelfs iemand is die van dit toestel zijn woning heeft gemaakt. Bruce Campbell woont in een 727-200 in de bossen van Oregon (Amerika).

Vliegsimulatie

Voor zowel FSX/Prepar3D en X-Plane is een Boeing 727 verkrijgbaar. Captain Sim heeft voor FSX/Prepar3D een versie gemaakt die destijds in door PC Pilot met een Platinum Award is bekroond. Dit geld ook voor de versie van X-Plane gemaakt door FlyJsim.

Virtuele vlucht

De laatste commerciële passagiersvlucht was in Iran op 13 januari 2019. Om deze vlucht van de Boeing 727 na te vliegen start je in Zeheda (OIZH) en land je in Teheran (OIII).

De vluchtroute is OIZH DAR ANK DHN OIII op een vlieghoogte van FL340. Tank het vliegtuig met 12.000 kg (24.000 lb) brandstof. Houdt er rekening mee dat het vliegveld van Zeheda op een hoogte ligt van 4.562 voet.

Draai na het opstijgen naar radiaal 303 van ZAH VOR (112.9 Mhz). Deze brengt je vervolgens bij DAR VOR (113.7 Mhz) te vliegen. Vandaar wordt de koers iets verlegt (300) om bij ANK VOR (112.7 Mhz) uit te komen. Na ANK VOR draaien we naar rechts om via radiaal 329 uit te komen bij DHN VOR (114.5 Mhz). De daling zul je 45nm voor DHN moeten inzetten naar een hoogte van 8.000 voet. Deze hoogte moet je bereikt hebben op 15nm afstand van TRN VOR (115.30 Mhz). Vandaar kun je een rechtstreekse ILS nadering maken naar landingsbaan 29L (109.90Mhz/295). Het vliegveld van Teheran ligt met 3.962 voet ook behoorlijk hoog. Zorg ervoor dat je naderingssnelheid en landingssnelheid niet te laag is.

In het mei/juni nummer van PC-Pilot van dit jaar stond deze en twee andere vluchtbeschrijvingen voor de Boeing 727. De gebruikte afbeeldingen zijn van de de schitterend uitgevoerde FlyJSim Editie voor X-Plane. Veel vliegplezier gewenst.


Kort FS nieuws

X-Plane

  • Aerosoft kwam met Airport Köln/Bonn
  • De ERJ Family van X-Crafts zijn 5 gloednieuwe toestellen voor X-Plane 11, waaronder de Embraer E135, E140, E145, E145XR en Legacy 650, een populaire zakelijke jet-versie van de E135.
  • Carenado PA31T Cheyenne II

FSX/Prepar3D

  • Lockheed Martin heeft een hotfix uitgebracht voor Prepar3D V4.5. Daarmee zijn diverse problemen verholpen.
  • Drzewiecki Design met Chigago Airports X voor FSX en Prepar3D
  • REX simulations heeft afgelopen weekend Environment Force uitgebracht, Hiermee kun je de omgevings variabelen instellen. Hieronder valt ondermeer het weer, de bewolking en het aanzien van het water.
  • Nemeth heeft Sikorsky S76-A uitgebracht
  • Milviz PC-6 Turbo-Porter.

DCS World

  • Er is een nieuwe WO2 module uitgekomen: de Polikarpov I-16 ‘Rata’. Dit was het eerste vliegtuig ooit wat gebruik maakte van een intrekbaar landingsgestel.
  • De F-16C is te pre-orderen en de early-access release wordt dit najaar verwacht. Het precieze type F-16 is de F-16CJ Block-50.
  • In de loop van dit jaar komt er een grote (deels betaalde) update voor de allereerste DCS module die is uitgegeven: de Kamov Ka-50 Black Shark aanvalshelikopter.
  • De volgende helikopter die het luchtruim gaat kiezen in DCS is de Mil Mi-24P ‘Hind’ zware aanvals- en troepentransport-helikopter.

Overig

  • Thrustmaster maakte vrijdag 6 juni bekend dat er een joystick-replica komt voor de F18C die onder meer in DCS World te gebruiken is.

Uitnodiging HCC!m

Wij zijn voor zaterdag 12 oktober uitgenodigd om deel te nemen aan een grote bijeenkomst met meerdere regiegroepen. Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door de modelspoorvriendenvan HCC. Omdat de beschikbare ruimte beperkt is vragen wij jullie in te schrijven bij onze secrataris Daphne. Wellicht is het ook mogelijk om voor een presentatie te verzorgen in één van de vergaderzalen.


FS Weekend 2019

Op zaterdag 2 en zondag 3 november wordt het FSweekend weer georganiseerd. Inmiddels zijn wij druk bezig met de voorbereidingen ervoor. Heb je een goede demo of een goed verhaal om mensen warm te maken voor het virtuele vliegen, meld je ook dan aan bij Daphne.


Sprekers gevraagd

Voor het komende seizoen zoeken wij nog leden die ons een interessant verhaal willen delen. Wil je ons meenemen naar een boeiende bestemming, ons over de drempelvrees willen helpen van onlinevliegen, het gebruik van virtuele luchtverkeersleiding. Of wil je je enthousiame delen voor een bijzonder toestel, een praktisch programma, het bouwen van een cockpit. Als het maar gerelateerd is aan vliegsimulatie ben je van harte uitgenodigd je interesse voor een bijdrage kenbaar te maken aan Daphe. Concreet zoeken wij voor de maanden november en december nog een presentator.


Agenda
Voor het lopende seizoen staat nog maar 1 bijeenkomst gepland:

Bijeenkomst Presentatie
15 juni 2019 Geen (livestream luchtmachtdagen)
21 september 2019 DCS: A-10C ‘Warthog’ door Fonz van der Linden
19 oktober 2019 Vluchtvoorbereiding door Bas Majoor
16 november 2019 Nog niet bekend
21 december 2019 Nog niet bekend

Wij wensen een ieder een goede vakantie en veel tijd voor virtuele vluchten, zodat wij straks bomvol inspiratie ons enthousiasme kunnen blijven delen met elkaar.


Beschikbaarheid kroketten tijdens bijeenkomsten in Almere
In verband met onzekerheid over de bezetting van de bar kunnen geen garanties worden gegeven over de beschikbaarheid van de kroketten.


Onze bijeenkomsten in Almere
Wat kunt u in z’n algemeenheid op onze bijeenkomsten verwachten:
–    vliegen en nogmaals vliegen achter uw flightsim-pc. Er is plaats voldoende.
–    presentaties over flightsimulatie en alles wat daarmee samenhangt.
–    online-vliegen in/met de groep FlevoFlightSimmers. Probeert u het eens!
–    de helpdesk, voor beginners en gevorderden en vooral ‘kameradenhulp’.
–    informatie en demonstratie over het (re)painten van vliegtuigen.
–    de fs-gerelateerde leestafel.

Wijkcentrum ‘De Wieken’
Wipmolenweg 54 (Dit is het Willem Weverplein)
1333 GS  Almere Buiten

Locatie op Google Maps

En voor de goede orde nog even de tijden: vanaf 10.00 uur kunt u als (online)vlieger alvast uw opstelling in orde brengen. De verdere inloop vanaf 10.30, zodat we tussen 11.00 – 11.15 met een (eventuele) presentatie kunnen beginnen die in principe tot aan de pauze doorloopt (± 12.30).
Dan natuurlijk verder waar we vóór de presentatie mee begonnen: vliegen met alle kennis en vaardigheden die we zelf hebben én anderen daarvan deelgenoot maken, terwijl degenen die over de demo/presentatie willen doorpraten dat uiteraard in kleiner verband kunnen doen.
Rond de klok van drieën het afkoppelen van de pc’s en opruimen, zodat om 15.45 de voordeur op slot kan en dan graag tot ziens op de volgende bijeenkomst.

Laat een reactie achter

  Subscribe  
Kennis van