Review MH-1521 Broussard van ATSimulations

9

Bush planes, er zijn er velen. Dit zijn vaak kleine eenmotorige STOL kistjes zoals de bekende Beaver, Husky (Bekend uit FSX en P3D). Een toestel wat er in mijn ogen uitspringt i.v.m. haar dubbele richtingroeren is de MH-1521 Broussard ontworpen door Max Holste voor het Franse leger wat behoefte had aan een licht verkennings, en transport toestelletje. Ikzelf kende dit op de Beaver lijkend toestelletje niet totdat bekend werd dat de addon ontwikkelaar ATSimulations hier aan werkte voor de FSX en Prepar3D serie simulatoren incl de 64bits V4 versie van laatstgenoemde.

Ikzelf hou wel van kleine STOL kistjes en dus leek het mij leuk om mij eens te verdiepen in deze nieuwste addon van ATSimulations.

Wat mij direct al opviel is de snelle en vriendelijke reactie van Andrey Tsvirenko die mij direct een review exemplaar van hun Broussard beschikbaar stelde.

1: De installatie

Hoe simpel willen we het? Heel simpel graag! En dat hebben ze gesnapt bij deze ontwikkelaar.

Na het aanschaffen krijgt u razendsnel een mail met de download link en uw serial.

Gewoon de automatische installer aanklikken en de rest volgt vanzelf. Binnen no time is de kist geïnstalleerd en kunt u uw eerste vlucht maken.

2: Manual

Deze is erg overzichtelijk met veel foto’s en duidelijke text. Wat mij direct al opviel is dat ze erg uitgebreid is, dit had ikzelf niet verwacht bij zo’n licht toestelletje. Om een voorbeeld te geven:

 
10 – Tire covers ………………………………. REMOVED

11 – Condition and pressure of the tires……………. CHECK

12 – State braking piping…………………………. CHECK

13 – Shims in place………………………………. CHECK

14 – Engine cowl locks………………………. CHECK, LOCK

15 – State hood flaps…………………………….. CHECK

16 – Condition of propeller and ropeller cone……….. CHECK

17 – Stir 5 turns of propeller / after prolonged stop…. DONE

18 – Oil filler cap……………………………….. LOCK

19 – Fuel filling plugs G / D………………………. LOCK RIGHT WING (IDEM LEFT WING) RIGHT FLANK OF FUSELAGE

20 – Terminal (+) Battery……………………… connected Inspection door…………………………………. CLOSED

21 – UHF inspection door…………………… CHECK, CLOSED REAR PART OF FUSELAGE

22 – State of fixation of antennas…………………. CHECK

23 – Control fixers (elevator and rudder)…………. REMOVED

24 – Rear shock absorber (4 fingers)……………….. CHECK

25 – State interfacing of elevators………………… CHECK

26 – Set of trimmers (elevator and rudder)………….. CHECK

Dit bovenstaande is een deel van maar liefs 33 pagina’s. Dus dan heeft u bij deze een idee wat u te wachten staat.

 

3: Eerste indruk

Soms kom je een addon tegen dat je denk, Het geen 737 met diepgaande systemen. Zal ik er dus wel genoeg plezier aan beleven? Of ben ik al na een uurtje erop uitgekeken? Ik kan u zeggen dat ik deze gedachte absoluut had. En wat had ik het mis! Deze kist is echt heel leuk om je vaardigheden als virtueel piloot te testen. Tijdens het taxiën heb je sowieso al te maken met met een staart i.p.v. een neuswiel. Voor veel echte vliegers is dit al lastig, laat staan voor ons 😉 Oke, voor mij dan! Het toestelletje heeft erg de neiging om tijdens de start te stuiteren boven de 40 knots, enig speuren op internet deed mij ontdekken dat dit bij de echte Broussard ook het geval is. Na eenmaal los te zijn van de grond heb je echt het gevoel dat de kist toch zwaarder is als ze lijkt. Ook dit is is vaak de eerste indruk van echte piloten die op deze kist hebben gevlogen. Regelmatig het hoogteroer trimmen is dan ook niet ongewoon. Een erg mooi effect vind ik telkens weer de zogenoemde ”Camera Shake” effecten. ATSimulations heeft ervoor gezorgd dat ook zonder een addon zoals b.v. EZDOK Camera deze effecten duidelijk te merken zijn. tijdens het taxiën of een ruwe vlucht wordt je echt alle kanten op gegooid. Lang leve de seatbelts.

 

4: Textures en uiterlijk

ATSimulations was voor mij een onbekende ontwikkelaar, maar is inmiddels een van mijn favorieten uitgevers geworden. Hun vaardigheden hebben zich in mijn ogen echt bewezen met deze addon. Beelden zeggen meer als woorden, dus hier war screenshots om mee te beginnen.

                                   Vieze ruiten, die via een handig menuutje schoon te poetsen zijn

 

                                                  Duidelijk is er over de gehele kist slijtage en vuil te zien

                                                Onderzijde met de grote luchtinlaat om te motor te koelen

       Tijdens het onderhoud is het overigens erg gemakkelijk om bij de motor te komen (Zie bovenstaande foto)

De cockpit is er echt eentje van de oude stempel, alles zwart en daardoor is het soms lastig om alle instrumenten te onderscheiden

                                                            Engine en Prop hendels linkerzijde

                                                           Engine en Prop hendels rechterzijde

Wacht! Zitten deze hendels aan de deuren gemonteerd? Het antwoord hierop is…… Nee (Er zitten voorin geen deuren, Wel zit er een opvallend grote deur aan de linker zijde achter de cockpit (zie onderstaande foto)

Kenners onder ons wisten het misschien,  er is heel goed nagedacht is over dit type deur. Het maakt het door deze opvallend grote deur(en) erg gemakkelijk om grote kisten vracht eenvoudig in, en uit te laden. Er is binnen het Franse leger ook geëxperimenteerd om parachutisten te droppen met dit kleine kistje, maar de dubbele richtingsroeren maakten dit lastig en zelfs gevaarlijk waardoor ze gestopt zijn met dit verder te proberen. Wel zijn er wereldwijd enkele aangepaste Broussard’s van Para Centra in gebruik. Zover ik heb kunnen vinden zijn er geen ongevallen bij deze centra gebeurt.

Hieronder nog wat screenshots van binnen en buiten

                                                                          Veel detail ook in de stoelen, mooi!

                                 Duidelijk is te zien hoe ruim dit toestelletje eigenlijk is van binnen

         Net als de deur(en) zijn ook de ramen erg groot. Hier kunt u duidelijk het linker richtingsroer zien

Veel grote en soms lompe schakelaars, Ook hier is bewust voor gekozen zodat de gebruikers minder snel de       verkeerde schakelaar omzette tijdens b.v. een turbulente vlucht of het taxiën op ruw terrein. Ikzelf was van mening dat dit te maken had met de oude leeftijd en de toen beschikbare techniek. Niets is minder waar bleek na enig zoekwerk. weer wat geleerd.

5: De Systemen

Aangezien ik geen echte MH-1521 Broussard vlieger ben was het best lastig om hier veel duidelijkheid over te krijgen. Wat klopt er, en wat klopt er niet qua addon en de werkelijke kist? Als er een addon zoals b.v. de PMDG 737 NGX uitkomt staat het internet al snel vol met bevindingen, reviews van gebruikers waarvan er velen zelfs echt piloten zijn op de 737. Hierdoor is het erg gemakkelijk om de desbetreffende uitkomsten te vinden en hier dus op in te gaan. Dit bleek nu mooi niet het geval. Dus ik stuurde maar wat mailtjes rond naar geregistreerde Broussard eigenaren. Tot mijn verbazing kreeg ik van 3 van de vier een reactie terug. En eentje van de Foug’Air Association  kent en bezit deze addon zelfs en zei het volgende wat ik wel even moest laten vertalen aangezien mijn Frans helaas niet zo goed meer is:

”Hoi Matthias. Dank voor uw mail.

Wat leuk dat u een stukje schrijft over deze addon. Als antwoord op uw vraag het volgende:

Ik kan u verzekeren dat deze addon erg realistisch is qua vliegeigenschappen, geluid en managment van de motor en de prop. Er zijn een paar zaken weggelaten. maar dit komt volgens mij door de beperkingen binnen FSX en P3D zelf aangezien dezelfde ontbrekende effecten en mogelijkheden ook bij andere addons missen. Ikzelf vlieg nu zo’n 12 jaar op deze kist op shows en tijdens andere activiteiten en geniet er nog elke keer van.Wat vooral erg terug komt in deze addon zijn de bij tegenwind trage reacties van de roerpedalen op het richtingsroer. Dit is vooral bij landingen soms wat zwaar. maar niet gevaarlijk. De tijd die de motor heeft om op hogere toeren te komen na warmgelopen te hebben klopt precies op mischien een seconde of 2 na. Dit vind ikzelf erg goed gedaan van de makers. Voor de rest komt alles heel dicht in de buurt van de werkelijkheid, U vroeg mij een cijfer van 1 tot 10 te geven wat betreft de werkelijkheid. Ik geef haar na goed nagedacht te hebben een 8 van de 10 qua werkelijkheid. Dit is echt heel hoog. Van de vele addons die ik bezit staat deze bij de top 5.

Mocht u verder nog vragen hebben weet u mij te bereiken.

Groet

Pierre”

Ikzelf kan alleen maar zeggen, MERCI PIERRE! 

                                                                Waar ken is deze livery toch van?

6: Liveries

Dit zijn er veel, Zie onderstaande screenshots (Helemaal onderaan)

 

Ik als niet piloot ben erg blij met de mail van Pierra aangezien ik nu echt weet en u kan zeggen wat de uitkomt is van deze addon qua werkelijkheid. Daarnaast had ik zelf ook al gemerkt dat het soms erg zwaar was om het richtingsroer te gebuiken, En ik maar mijn rudder axes afstellen om het probleem op te lossen, wat blijkt het hoort gewoon zo te zijn. 😉

Als we dan toch in cijfers denken, ik denk er zo over:

Texures: 9/10

Sound: 8/10

realisme 8/10 (Piere zijn oordeel)

Systemen 9/10

Aankoopprijs voor wat je krijgt 10/10 (Deze addon is elke cent waard)

(GOOD JOB ATSimulations!)

U vind deze prachtige kist hier voor voor 28.91 EUR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9
Laat een reactie achter

3 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Kennis van
Arthur

Wat een ontzettend gaaf toestel. Prachtige contouren. Ik denk dat ik hem ook ga kopen. Leuk voor vliegen in PNW van ORBX

Matthias

Leuk zeg, zeker doen, kistje is echt top👍🤗

Maikel

Hier heb je flink wat tijd in gestoken zeg. Bedankt namens ons allen.
Positieve kritiek: ik vind flink wat afbeelding donker. Mogelijk een volgende keer hier rekening mee houden.
Ik vind onderstaand nog bij onze sponsor:
https://secure.simmarket.com/atsimulations-cri-cri-fsx-p3d.phtml
(Edited)

Arthur

Ik vindt = ik vind 😉 sorry 😉

Maikel

Bedankt. Ik zal proberen het te onthouden. Ik met mijn nl knobbel.

Arthur

Bedankt voor de link.