Thrustmaster TPR Rudder System Review

4

1: Intro / Oud en nieuwe hardware:

Iedere piloot weet het, Iedere flightsimmer weet het, Roerpedalen zijn onmisbaar voor zowel fixed-Wing als Rotor-Wing, Ikzelf leerde dit toen ik vroeger begon met zweefvliegen, Inmiddels hiermee al lang gestopt, maar ik miste deze pedalen altijd tijdens het vliegen met eerste flightsims die er op de markt kwamen, Het was voor mijzelf de tijd van Falcon A.T. (PC DOS 1988), Microsoft’s  ”Flight Simulator 5.0” (1993) en Jane’s Combat Simulations U.S. Navy Fighters (1994) en nog veel meer sims, Het was een gouden tijd voor het flightsimmen. Na het uitkomen van Falcon 3.0 kwam Thrustmaster (Toen nog niet zo bekend als nu) uit met hun  ”Thrustmaster FLC en ”Elite Rudder Pedals” uit, Een vriend van mij kocht deze pedalen maar was absoluut geen hoogvlieger, en zodoende kwamen de pedalen bij mij terecht, Ik bezat inmiddels al de Thrustmaster FLC, hun eerste F-16 HOTAS replica welke bijna geheel uit Plastic bestond, Zie onderstaande foto van internet voor de set die ik toen compleet had, en volgende foto’s om een idee te krijgen van de ontwikkeling van toen, tot heden wat betreft ”Pedalen voor de Flightsim wereld”

Mijn eerste set (Foto van internet)

En met de jaren van het ouder worden ontwikkelde Thrustmaster zich tot een van de grootste spelers op de huidige martkt, Maar er is inmiddels heel veel concurrentie voor Thrustmaster, Zo ook Saitek welke o.a. hun Pro-Flight Combat Rudder Pedals op de markt brachten en die nog steeds te verkrijgen zijn, Deze pedalen heb ik met veel plezier gebruikt en zijn inmiddels in gebruik bij Dirk 😉

Mijn ”oude” Saitek pedalen

 

Oke tijd voor de review van mijn nieuwe ”Thrustmaster TPR Rudder System”

2: De aanschaf / Ontvangst:

Via Maikel vernam ik op 9 Juni dat deze nieuwe pedalen van Thrustmaster op de markt zouden komen, en te Pre-Orderen waren bij de Nederlandse flightsimwebshop voor 499 Euro, Ik liet het even bezinken en heb ze de volgende dag besteld, Jeremy van deze winkel was uiterst behulpzaam in onze communicatie, en na enkele weken vertraging i.v.m. leveringsproblemen vanuit Thrustmaster zelf kreeg ik het goede bericht, Jeremy had ze verstuurd naar mij, Ik was reuze benieuwd om ze uit te proberen, En terecht bleek later!

De volgende dag kwam de pakketdienst aan de deur, en kreeg ik de stoere grote en bovenal zware doos overhandigd, Wat een kilo’s zeg, 7 kilo maar liefs, Dit lijkt licht, maar voor pedalen voelen ze echt zwaar aan, Hier kom ik later op deze review op terug.

                                                                              Verpakking

3: Inhoud:

Eenmaal opengemaakt zat er het volgende in de doos:

1x Thrustmaster Pendular Rudder (TPR) pedalen (53 x 36 x 36 cm)

1x Usb Kabel van stevige kwaliteit

1x Gereedschapsset  bestaande uit inbus- en steeksleutel van verschillende maten.

1x Handleiding (Erg duidelijk)

Voorzijde

4: Installatie en aansluiten:

Een driver op Cd-Rom zit tegenwoordig niet vaak meer bij een controller inbegrepen en deze is dan te downloaden op de fabrikant hun website, zo ook in dit geval zoals u hier zelf kunt bekijken en downloaden. 

De driver in dit geval heet ”2018_TMHW_1”, is zo’n 19 mb groot en is voor verschillende Thrustmaster controllers te gebruiken uit het flightsim genre.

Het aansluiten van de pedalen zelf per enkele bijgeleverde Usb kabel vanaf de achterzijde van de pedalen naar uw pc is heel simpel en ondanks de te gebruiken bovengenoemde driver werken ze ook prima ”Plug and Play”, Maar voor de beste resultaten raad ik u zoals gewoonlijk is met hardware de installatie van de bijbehorende driver aan.

Achterzijde met halverwege aan de linkerzijde de aansluiting van de Usb kabel

 

Eenmaal geïnstalleerd startte ik het programmaatje op, Hoe simpel kan het zijn!

                                                                        Even Kalibreren en klaar is kees!

5: Eerste vlucht ( P3D V4) en meerdere vluchten X-Plane V11

Mijn eerste vlucht kon beginnen, Eenmaal P3D V4 opgestart en via de controller settings binnen de sim mijn nieuwe pedalen hun functies toegewezen bestaande uit Yaw, (Links en Recht zwenken) Left Toe-brake en Right Toe-brake (Linker rem en Rechter rem).

Ik zette voor het eerst mijn beiden voeten op de pedalen welke overigens zelfs zonder bevestiging prima op mijn gladde vloer bleven staan, dit komt vast en zeker door hun gewicht en de rubberen noppen aan de onderzijde, Een groot pluspunt vind ikzelf.

Ik koos de Dornier DO-228 van Carenado en eenmaal gesetteld in de cockpit even de ”Parking Brake” ingeschakeld en de ”Controls Checks’ uitgevoerd, Linker Roer, Rechter roer, Wat een feest! De pedalen voelen aan alsof je werkelijk in de kist zit, De instellingen hiervoor zijn overigens simpel aan te passen naar uw eigen wens / Type toestel zoals hier boven beschreven.

”Parking Brake” Uitgeschakeld, en op naar ”manual braking”, ook de Toe-Brakes (Tegen-Druk) voelen stevig aan en zijn ook aan te passen naar uw wens met het bijgeleverde Inbus sleuteltje, Thrustmaster heeft ook hier aan gedacht dus.

”Brakes released” en here we go! Een flinke zijwind van links is prima op te vangen door lichtjes mijn linker been naar voren te schuiven, om het richtingsroer standaard wat links en dus naar de wind toe te houden, oefening baart kunst zeggen ze, En ja, Ook ik had dit nodig aangezien vergeleken met al mijn eerdere pedalen dit TPR Rudder System wel heel realistisch en precies reageerde en ik dus al snel moest corrigeren door minder ver mijn roer naar links te drukken.

Eenmaal in de lucht even ”vals gespeeld” en mijn kist op 10 km voor de Polderbaan geplaatst op final, Nu koos ik als weer ”Heavy Thunderstorm”,  Met mijn eerdere pedalen was het vaak al snel  ”Over the top” als ik tijdens dit soort landingen mijn Richtingsroer gebruikte (Ja, ik ben een ”Pietje Precies”) om mijn neus tegen de wind te leggen voor een nettere landing, ook wel ”Crabbing” genoemd wat nodig is tijdens een zogenoemde ”Crosswind Landing” Wat ging dit soepel zeg, elke correctie werd prima opgevangen en de kist deed precies wat echte kisten in het echt ook doen, Hun werk. Eenmaal vlak voor de ”runway centerline” even ge-De-Crabt om mijn neus weer recht te leggen ten opzichte van de baan en zonder al te veel moeite en nette landing gemaakt, Overduidelijk merkte ik hoe belangrijk een goede set pedalen is.

Oke, Tijd voor het grotere werk, Nu koos ik bewust voor X-Plane V11 (Laatste Bèta versie), Eenmaal in het menu nu ook weer de pedalen ingesteld met dezelfde settings als binnen Prepar3D V4.

Ik koos nu voor ”Rotate” hun prachtige MD-80, De reden dat ik voor deze ”Airliner” koos is dat ik dit persoonlijk de meest realistische en ”moeilijk” te vliegen kist vind die verkrijgbaar is binnen de huidige flight-sim addons.

Nu had ik overigens mijn voetpedalen wat ”steiler” gezet, wat zeg ik, Bijna verticaal net zoals bij de echte MD-80 (Zie foto)

Het was even wennen, maar nu begrijp ik waarom sommige MD-80 vliegers op latere leeftijd klachten kregen aan hun enkels, Dit had te maken met de stand en de druk van de pedalen.

 Zoals u ziet is het ”verstellen” simpel, Even losdraaien met het sleuteltje, en een hogere, of lagere opening kiezen.

Maar ondanks mijn ”kramp” het zelfde ritueel ingezet als met de DO-228 tijdens mijn vorige vlucht binnen P3D V4, en ook nu weer reageerden de pedalen erg precies, Dit is te danken aan dezelfde techniek die Thrustmaster gebruikt heeft in hun A-10 replica Hotas Warthog Stick / Throttle  en bestaat uit magnetische sensoren die elke beweging registreren en omzetten naar een precieze actie, Dit is wat Thrustmaster hier zelf over schrijft:

”De TPR maakt gebruikt van dezelfde ultra nauwkeurige sensoren als de high-end HOTAS Warthog joystick. Deze magnetische sensoren op alle assen (rudder en linker- / rechter pedaal) bewegen frictieloos, zijn daarmee slijtvast, en behouden de nauwkeurigheid die je van een high-end mag verwachten”.

Na verschillende starts en landingen gedaan te hebben binnen X-Plane V11 kom ik maar tot een conclusie, Wat een verschil maken deze pedalen!

6: Video met dank aan Mermin60

Met dank aan Mermin60, Thanks mate!

 

7: Tegens en voordelen:

 

Tegens:

Ik kan er werkelijk geen bedenken behalve dat 499 Euro een flinke prijs is, en dus niet iets is om zomaar even uit te geven.

 

Voordelen:

Gewicht / Rubber noppen,  waardoor deze TPR op een gladde vloer prima op zijn plek blijft staan.

Kwaliteit, Dit is absoluut een prima en stevig product waarbij eerste klas materialen zijn gebruikt die je normaal in vergelijkbare producten van een veel hogere prijsklasse tegenkomt.

De bijgeleverde ”gereedschappen” maken het voor iedereen gemakkelijk om de pedalen aan te passen naar wens, Kortom niemand hoeft een ”Bob de Bouwer” cursus te volgen om alles uit deze TPR te halen wat erin zit, Dit voorkomt een hoop slijtage aan de enkels 😉

De gevoeligheid dankzij de magnetische sensoren maken het geweldig om deze pedalen te gebruiken, Ikzelf wist van tevoren niet dat het zoveel uit kan maken welke pedalen je gebruikt, Wat had ik het mis zeg!

De naam Thrustmaster staat o.a. bekend om hun goede service indien er problemen optreden (Met welk product dan ook), Daarnaast hebben ze ruim 30 jaar ervaring in het maken van controllers voor ons flightsimmers.

En zo kan ik de lijst nog langer maken, Maar ik zou zeggen, Probeer het zelf! 🙂

          Om nog even een indruk te geven hoe groot de TPR is, Hier een foto van internet, En ”Ja”, Hij is groot!

Nou beste lezers, Dit was mijn eerste grotere review, Hopelijk hebben jullie er plezier aan beleeft, Ikzelf vond het in ieder geval erg leuk om te doen en dit is zeker voor herhaling vatbaar, en juist hierdoor ontvang ik graag tips voor eventuele verbeteringen of ander soort reacties.

Tot slot wil ik het team achter de flightsimwebshop en dan met name Jeremy hartelijk bedanken voor de goede service elke keer weer als ik vragen had, Dank jullie wel!

De volgende review zal ik over twee a 3 weken plaatsen en gaat over de volgende Saitek Throttle Upgrade set welke ik inmiddels aan het testen ben:

https://www.flightsimwebshop.com/nl/fs-modifications-saitek-throttle-quadrant-mod-v2.html

M.v.g.

Matthias

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4
Laat een reactie achter

2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Kennis van
Bram

Bedankt voor deze degelijke review, Matthias ! En geniet van je nieuwe besturing !

Wim van Dijk

Duidelijke review. Zelf ben ik nog benieuwd hoe stevig die wat iele staafjes aan de achterzijde van de pedalen zijn.

Matthias

Hoi Wim,

Dank voor uw reactie, Als antwoord op uw vraag kan ik gerust zeggen “ Een stuk steviger als ze eruit zien”👍☺️