X-Plane 11 statusupdate

c172xplane11Het is al weer een aantal weken geleden, nadat Laminar Research aankondigde dat X-Plane 11 in aantocht was en nog dit jaar zou verschijnen. Beetje bij beetje komt meer informatie beschikbaar, tijd voor een overzicht met de laatste stand van zaken.

Geplande wijzigingen in X-Plane 11 betreffen:

  • Alle vliegtuigen die standaard meegeleverd zijn, zijn volledig herzien
  • Introductie van het G1000 navigatiesysteem
  • Uitbreiding van de FMC functionaliteit
  • Volledig nieuw ontworpen gebruikersinterface
  • Tutorials
  • Verbeteringen in de bediening van 3D cockpits
  • Pushback trucks en dergelijke
  • Toepassing van nieuwe visuele effecten
  • Uitbreiding van geluidseffecten
  • Nieuwe scenery voor Europa

Herziene vliegtuigen

Het plaatje dat als introductie bij dit artikel is gebruikt betreft de herziene Cessna 172. De nette afwerking van de 3D mesh en de natuurlijke aanblik van de textures maken direct duidelijk dat deze met veel zorg zijn gemaakt. Let bijvoorbeeld ook op de matte reflectie van het onderste navigatiesysteem (linksonder) en de mooie schaduwovergangen. Behalve de herziening van de bestaande modellen zijn er ook een drietal nieuwe vliegtuigen toegevoegd:

  • Boeing 737-800
  • MC Donell Douglas DC 8
  • Sikorsky S-76

v11_b737_klm_livery_at_sunset

De Boeing 737-800 zal ook in een KLM beschildering worden uitgeleverd, maar ook hier blijkt dat Laminar Research veel werk verzet heeft voor een fraai toestel. De werkruimte van de B737 lijkt goed geslaagd, zoals de volgende afbeelding laat zien.

v11_b738_low_angle_cockpit

De MC Donnell Douglas DC8, een toestel uit de vorige generatie blijkt is eveneens een goed vormgegeven toestel geworden.

v11_md80_front_at_airport

De helikoptervliegers kunnen hun hart ophalen aan de Sikorsky

v11_sikorsky_s76_exterior_gear_up

Voor herziening van de bestaande vliegtuigen en de nieuw toegevoegde toestellen heeft Laminar Research diverse add-on ontwikkelaars ingehuurd. Deze beschikken over een schat aan ervaring om voor het realiseren van toestellen. Bijkomend voordeel is dat deze mensen de ervaring die ze hebben opgedaan bij de realisatie van X-Plane 11 direct weer kunnen inzetten voor hun eigen add-ons. Het viel mij al op dat de laatste tijd het tempo voor nieuwe add-ons voor X-Plane wat opdroogde, maar de reden is nu wel bekend.

G1000 navigatiesysteem

Van het G1000 navigatiesysteem is nog niet veel bekend, maar het betreft hier wel een uitdrukkelijke wens van Austin Meyer die een eigen privévliegtuig (een Lancair) met een G1000 systeem heeft en deze ook in X-Plane wil hebben. Daarnaast is het een logische uitbreiding op de al bestaande GNS430 en GNS530 systemen. Het blijft nog even afwachten hoeveel van de functionaliteit is opgenomen in het G1000 systeem.

Uitbreiding FMC

Een van de vele klachten van X-Plane 10 was dat de FMC erg beperkt was in de mogelijkheden. Het was uitsluitend mogelijk om van punt tot punt te navigeren en dat was het dan. De nieuwe FMC die is geprogrammeerd door Philippe Münzel (bekend van onder andere de B777 van FlightFactor) bevat tal van nieuwe opties, waaronder het vliegen van SIDs en STARs. Ik verwacht niet dat het toestel beschikt over VNAV functionaliteiten, omdat dit een buitengewoon complexe aangelegenheid is om te programmeren.

Volledige nieuwe gebruikersinterface


De video geeft een duidelijke indruk van de veranderingen die verwacht kunnen worden. Persoonlijk vind ik de keuze van je startplek op de luchthaven erg handig. Dit werkt veel beter dan aan de hand van een omschrijving raden waar de betreffende plek is.

Tutorials

De afgelopen week publiceerde Laminar Research bijgaande video van de Tutorials. Deze lijken sterk op de opzet die in de mobiele versie van X-Plane reeds eerder dit jaren waren geïntroduceerd. Laminar Research heeft altijd al gezegd dat de desktop-omgeving zal profiteren van de nieuwe elementen in de mobiele versie. Die belofte wordt hier dus ingelost.

Verbeteringen in de 3D cockpits.

De bediening van de 3D cockpits zou eenvoudiger zijn. Ik vermoed dat ze hier met name doelen op het gebruik van de scrol wiel van de muis om draaiknoppen te bedienen. Laminar Research was altijd principieel tegen het gebruik van de scrol wiel voor het bedienen van de cockpit, omdat de scrol wiel is bedoeld voor het in- en uitzoomen. Na veel verzoeken van klanten is Laminar Research alsnog overstag gegaan en heeft de mogelijkheden voor het gebruik van de scrol wiel vereenvoudigd. Voor FSX-gebruikers die X-Plane overwegen zal dit goed nieuws zijn, omdat FSX al jaren de scrol wiel inzet om draaiknoppen te bedienen.

Pushback trucks e.d.

Het doel van X-Plane 10 was het realiseren van een ‘plausible world’. Door het gebruik van OSM data kon wereldwijd een natuurgetrouw landschap worden gerealiseerd. Ook is veel energie gestoken in het (samen met gebruikers) realiseren van duizenden vliegtuigen met 3D-objecten. Met X-Plane 11 wordt voortgeborduurd op het thema ‘plausible world’, maar dan vooral in een ‘dynamic plausible world’. In dat kader zullen rijdende pushback trucks en andere voertuigen het vliegveld gaan bevolken.

Visuele effecten

Door gebruik te maken van Physical Based Rendering (PBR) worden reflecties natuurlijker weergegeven. Dus eindelijk zullen wij in X-Plane glimmend metaal zien, maar dat niet alleen ook de omgeving reflecteert in het metaal van vliegtuigen. De PBR effecten zullen met name bij vliegtuigen worden toegepast. Voor scenery-objecten zijn de mogelijkheden duidelijk minder. De reden hiervan ligt in het feit dat PBR veel rekenkracht vraagt van de grafische kaart. Die rekenkracht is er in veel gevallen wel, maar deze is niet oneindig, vandaar de keuze om de PBR techniek vooral bij de vliegtuigen toe te passen.

Een andere techniek die gebruikt gaat worden is Ambiënt Occlusion. Deze techniek maakt het mogelijk om subtiele schaduweffecten toe te voegen aan textures, zodat een meer natuurgetrouw effect ontstaat.

Nu wij toch met moeilijke termen bezig zijn. Een derde nieuwe techniek die gebruikt gaat worden is Tesselation. Het wordt daarmee eenvoudiger om 3D objecten dynamisch te vervormen. Voordelen kunnen zijn dat op korte afstand gewerkt wordt met kleine meshes (subtiele oneffenheden). Daarnaast is het een techniek om bijvoorbeeld dynamisch 3D water te maken. Ben Supnik experimenteert hier nu volop mee. Zoals uit het developerblog blijkt. Overigens lijkt het erop dat Tesselation niet direct wordt geïntroduceerd bij X-Plane 11.0, maar later alsnog wordt toegevoegd.

De vierde visuele techniek die wordt toegepast betreffen Particles. Hiermee is het mogelijk om explosies te visualiseren, rookpluimen te genereren en dergelijke. Deze techniek komt ook overwaaien uit de mobiele versie van X-Plane.

Geluidseffecten

Geluiden waren in X-Plane tot op heden altijd beperkt tot het eigen vliegtuig. Dat wordt straks anders. Ook andere objecten kunnen geluid genereren. Daarnaast is er voor ontwikkelaars een tool gemaakt om geluiden eenvoudig en doeltreffend toe te passen. Best mogelijk dat geluidseffecten daarom pas in een later stadium beschikbaar komen, nadat add-on ontwikkelaars de mogelijkheden gaan gebruiken in nieuwe scenery add-ons.

Nieuwe scenery voor Europa

In X-Plane leek het of de hele wereld Amerikaanse wortels had. Alle huizen en fabrieken waren gebaseerd op de situatie in de VS. Daardoor missen wij hier in Europa onze knusse huisjes met rode pannendaken en dergelijke. In de 11e editie is voor Europa een afzonderlijke objectenbibliotheek aangelegd. Of deze vooral op de Duitse, Franse of Engelse situatie is gebaseerd is mij niet bekend. Duidelijk is wel dat hier ook weer een nieuwe stap is gezet naar een ‘Plausible World’

Last but not least

Op de komende FSweekend zal Laminar Research ook een presentatie geven van X-Plane 11. Dan kunt u met eigen ogen zien wat de nieuwe versie gaat brengen en wellicht krijgt u de mogelijkheid om specifieke vragen te stellen.

 

 

 

Subscribe
Kennis van
9 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
DannynnadDanny
1 november 2016 23:06

Voor degene die het gaaf vind het icon van Amerika de Bald Eagle hen nog “net” gelegde eieren te zien uitkomen en ze daarna totdat ze het nest verlaten te Mogen volgen. volg deze link… Veel plezier

http://www.nefleaglecam.org/

DannynnadDanny
1 november 2016 22:52

iK HEB XP10 NET GEKOCHT EN SPIJT ZAL JE ER NIET VAN HEBBEN EN WAT BETREFT XP11 IK KAN NIET W88 TOT HIJ UITKOMT… EN BY THE WAY, DE JUISTE ADD-ONS MAKEN HET VERSCHIL….

Maikel
2 november 2016 08:03
Reply to  DannynnadDanny

Danny. Mischien valt het je ook op dat je de enige bent die met hoofdletters schrijft? Wil je je hoofdletter gebruik aanpassen? Alvast bedankt.

Joep
1 november 2016 13:56

Vraag mij inderdaad ook sterk af waarom er nog veel elementen ontbreken.
Denk hierbij aan seizoenen, verbeterde ATC, nieuwe weather engine, etc. Al deze wat mij betreft zeer gewenste factoren zien we niet terug in X-plane 11. Er wordt hier in de reacties over Fs9 gesproken, daar sluit ik mij helemaal bij aan. Anno 2016 mag je toch wel wat meer verwachten.

Harald van de Velde
31 oktober 2016 19:17

Sorry voor mijn misschien wat negatieve opmerkingen over de komende X-plane 11 Na het zien van wat previews viel mij op dat er eigenlijk niet echt veel gaat veranderen wat betreft X-plane intern.. Wel een nieuwe interface etc..maar nog steeds die saaie kale en donkere landschappen. Wolken die mij sterk terug doen denken aan FS9 Ook de vliegtuigen deden mij sterk terugdenken aan FS9… Mijn angstige vermoeden wordt hopelijk niet bewaarheid.. Maar ik ben blijkbaar niet de enige die grote twijfels heeft,zeker gezien meerdere opmerkingen etc.. op het net. Vooral ook omdat er opnieuw een nieuwe licentie moet worden aangeschaft.… Lees verder »

Wim van Dijk
31 oktober 2016 20:09

Ook deze mening mag gehoord worden. Zolang er geen X-Plane 11 is, blijft het afwachten.

DannynnadDanny
1 november 2016 22:52
Reply to  Wim van Dijk

SPIJT KRIJG JE NIET!

31 oktober 2016 16:31

Inderdaad erg praktisch om even een snel een goed beeld van de nieuwe dingen te krijgen. Bedankt inderdaad.

9
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x