X-Plane 10.30 in aantocht

X-Plane 10 bannerInmiddels is er weer wat nieuws van X-Plane over de nieuwe update. Zoals het er nu naar uitziet zullen wij een paar weken geduld moeten hebben voordat versie 10.30 in public-beta beschikbaar komt. Op dit moment worden diverse verbeteringen al wel getest door een beperkt aantal mensen. Dit zijn veelal add-on ontwikkelaars en andere personen die beschikken over veel technische kennis van X-Plane. Veel concrete details zijn nog niet bekend, al wordt wel duidelijk dat er hard gewerkt wordt aan het verhelpen van bugs.

Oordelend naar de publicatie op developer.x-plane.com kunnen de volgende zaken worden verwacht:

  • bugfixes
  • nieuw GPS-systeem
  • herziene openGL code
  • ondersteuning Oculus Rift (mogelijk in een latere versie)
  • uitbreiding van de objectbibliotheek  (mogelijk in een latere versie)
  • extra datarefs beschikbaar voor ontwikkelaars

bugfixes

Welke bugfixes verwacht mogen worden is nog niet bekend. Volgens Ben Supnik heeft alleen Austin al 158 code-aanpassingen gedocumenteerd. Een aantal bugfixes zijn al wel bekend:

  • aanpassing flight-model waarbij het overhellen naar rechts van het toestel is verholpen. Dit betreft een hardnekkige bug waar al veel klachten over waren gedeeld in fora.
  • uitbreiding van de afstand met gedetailleerde scenery-informatie, hiermee wordt een wazige scenery op grote hoogte grotendeels weggenomen. Zie ook een eerder artikel hierover.
  • aanpassing van het gedrag van wolken, zodat je op een meer natuurlijke manier de wolken in en uitvliegt. Hiermee wordt volgens mij bedoeld dat er geen zogenaamde ‘white-out’ of ‘grey-out’ meer is waarbij je bij wolken in één klap in een wit of grijs beeld vliegt en er op deze manier ook weer uitkomt.
  • verbetering van de mist. Ook hier ontbreekt een geleidelijke overgang van goed zicht naar slecht zicht. Overigens ligt op dit vlak nog het nodige werk te doen, zodat de kans aanwezig is dat deze bug wordt opgelost in een volgende versie.

nieuw GPS-systeem

Hierover is al een nieuwsbericht geplaatst in een eerder artikel.

herziene OpenGL code

Dit is een onderdeel waar de eindgebruiker naar verwachting niet direct wat van zal merken. Het komt er op neer dat Laminar Research de programma-code meer toekomstproof heeft gemaakt. X-Plane is compatible met OpenGL versie 2. In deze versie zaten echter elementen die in volgende versie van OpenGL niet meer worden ondersteund. Deze code is in 10.30 grotendeels vervangen.

Nu zullen veel gebruikers zich afvragen of een nieuwe kaart die OpenGL 4.4 ondersteunt nog wel zin heeft. Dat  heeft het wel zeker, omdat de uitbreidingen in OpenGL 3 en 4 via extensies in X-Plane worden benut. Deze werkwijze biedt gebruikers met oudere kaarten de mogelijkheid om met X-Plane te vliegen, terwijl gebruikers met nieuwere kaarten de nieuwe mogelijkheden (zoals Tessalation) optimaal kunnen benutten.

Ondersteuning Oculus Rift

Zie ook het eerdere artikel hierover. Inmiddels werkt de code en is deze inmiddels gedemonstreerd op het flightsim event in Duitsland. Hoewel de code in X-Plane werkt is de gebruikersinterface nog niet helemaal klaar. Daarom overweegt Laminar Research deze uitbreiding pas in een volgende versie op te nemen. Overigens is Oculus Rift ook nog niet beschikbaar op de markt, zodat het ook nog geen haast heeft.

De eerste ervaringen met het gebruik van de Oculus Rift zijn erg wisselend. De ene gebruiker reageert enthousisat, terwijl de andere er heel snel erg misselijk van wordt. Dit is een bekend fenomeen en heeft niets met software en hardware te maken, maar wel alles met simulator-ziekte. Je ogen zien beweging, maar je lichaam voelt niets. Dus mensen die Oculus Rift willen overwegen dienen hier serieus rekening mee te houden.

Uitbreiding objectenbibliotheek

Er wordt voortdurend gewerkt aan de uitbreiding van de objectenbibliotheek, zodat er meer variatie komt in het aantal objecten. Overigens kan het zijn dat de geplande uitbreiding nog niet beschikbaar is bij het uitkomen van versie 10.30. Wellicht dat er bij het beschikbaar komen een kleine update beschikbaar wordt gesteld.

Extra datarefs

Ook van deze aanpassingen zullen eindgebruikers niet direct iets merken. Het geeft ontwikkelaars echter meer mogelijkheden om de simulator te beïnvloeden, zodat add-ons nog realistischer kunnen worden.

Ten slotte

Kortom veel woorden nog weinig concreets, maar gezien het feit dat drie programmeurs (Ausin Meyer, Ben Supnik, Philipp Münzel) intensief samenwerken voor de volgende versie lijkt het erop dat de volgende versie een belangrijke te worden al is het door veel bestaande irritaties op te lossen.

 

Subscribe
Kennis van
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x