“Orbx FTX Global Vector”. Momenteel op versie 1.1 en er wordt al weer hard gewerkt aan een update v1.2. Maar wat is dat nu precies voor software, wat doet het en wordt je scenery er nu echt zoveel mooier c.q. realistischer van. In een zeer uitgebreid review op Aerosoft Sim News kunt u daar meer overlezen. Zoals Maikel wel eens schrijft, pak er maar gerust een kop thee of koffie bij. Een behoorlijk uitgebreid verhaal.
3 reacties
Na de aanschaf – voor mijn doen lang – te hebben uitgesteld, heb ik gisteren toch maar FTX Global Vector 1.1 gekocht en geïnstalleerd. Ik ben een beetje een kat uit de boom kijker. Van de screenshots die op diverse sites te vinden zijn, krijg je naar mijn idee vaak een vrij beperkt beeld van het effect van zo’n addon krijgt. Soms had ik bij FTX Vector zelfs zoiets van: als dit de versie mét Vector is en die zonder, dan vind ik zonder mooier. En de Iceland demo wilde ik niet installeren omdat je daarin niet kunt zien wat nou Vector doet en wat de FTX Landclass toevoeging doet.
Maar goed, nu dus toch gekocht, omdat ik er een steeds meer positief beeld van begon te krijgen. En wat blijkt: FTX Global Vector creëert een waanzinnig mooie verbetering in je hele FSX of P3D1/P3D2 wereld.
Ik woon vlak bij Rotterdam The Hague Airport, dus die omgeving heb ik het eerst even bekeken.
Tot in de kleinste waterpartijtjes, weggetjes en wagen, spoorverbindingen en nog veel meer wordt alles weergegeven. En ook op andere plaatsen waar ik even rondgevlogen heb, ziet de wereld onder je er gewoon wéér – ik heb al FTX Global Base geïnstalleerd staan – veel echter uit.
Het mooiste bij dit alles is dat het – bij mij met FSX op vijf schermen – nauwelijks merkbare invloed op de framerate heeft. Hoe FTX dat voor elkaar krijgt, ik weet het niet, maar ze dóen het. Uit ervaring weet ik dat bij Flight1 Ground Environment de framerate hit heel groot is. Petje af voor FTX. Wat mij betreft een dikke aanrader.
Hoi Bram, leuk geschreven. Al het Ftx materiaal draait beter dan standaard fsx en is natuurlijk vele malen mooier ook nog. Dat was mijn wonder met de 1e Ftx Australie aanschaf.
Nu ben ik ook een kat uit te boom kijker qua vector. Ik gebruik echter al Ultimate Terrain Europe welke volgens mij hetzelfde doet, gebruikte jij ook al zoiets, ivm je verbeterde ervaring.
Daarnaast vlieg ik vrijwel alleen in regio’s waar ik al verbeterde scenerie heb dus vandaar mijn aanschaf twijfel. Zal t.z.t. er echter gerust wel van komen, zeker met de aankomende openLc.
Hallo Maikel !
Haha, ik ken die dilemma’s ook. Het één heb je al gekocht en als je dan het ander koopt, is het eerste eigenlijk overbodig of niet helemaal compatible… dat soort dingen. En het wordt steeds mooier en beter. Maar ach, als we het ons kunnen veroorloven om dit soort problemen te hebben, dan mogen we heel dankbaar zijn, vind ik 🙂
Voor zover ik het begrepen heb, is FTX Vector eigenlijk de equivalent van de Ultimate Terrain serie. Zij het dan dat Ultimate terrain nog niet de gehele wereld dekt en in z’n totaliteit veel duurder is. Maar het is zeker erg mooi en instelbaar (meer of minder details en zwaardere of lichtere textures).
De aanvullende serie van Ground Environment X is in feite de equivalent van FTX Global Base en de texturesoort uitbreidingen die FTX met FTX LC gaat introduceren.
Met Global Base alleen heb je een complete vervanging van de textures voor de verschillende terreintypen (Land Class, LC) maar het zijn net zoveel verschillende textures – land class typen – als in standaard FSX. Met de LC uitbreidingen introduceert FTX een grotere variëteit aan soorten landclass en dus evenveel groter aantal textures die bij die nieuwe landclasses horen.
Uit de filmpjes waarin FTX de verschillen laat zien tussen FSX zonder en mét Vector en LC, zie je in sommige stukjes heel duidelijk hoezeer het uiterlijk van FSX weer verbetert door LC.
Ik kijk daar eigenlijk nog meer naar uit dan naar Vector. En als Vector al een positieve verrassing bleek… Hoe veel mooier kan het nog worden ? 🙂
Nog heel even geduld, dan weten we het.
Groetjes,
Bram