NL2000 team zoekt nieuwe bouwers


Welke flightsimmer kent de freeware NL2000 scenery niet ? Er wordt nog steeds gewerkt aan deze scenery. Het zogenaamde ‘finetunen’, maar ook Schiphol moet nog gemaakt worden. Wie maken toch deze scenery en hoe gaat dat in zijn werk. Er wordt op dit moment gezocht naar uitbreiding van het team. Klik op ‘verder lezen….’ om antwoord te krijgen op deze vragen.

In het team zijn verschillende mensen verenigd. Ieder van ons heeft zijn eigen specialiteit. De een  richt zich met name op velden, de ander op gebouwen tussen de velden, sommigen plaatsen vooral wat anderen hebben gemaakt en weer anderen zijn vooral bezig met het maken van tools. Zo proberen we samen het beste van iedereen te combineren. Doordat een aantal bouwers om persoonlijke redenen zijn gestopt in ons team hebben we behoefte aan nieuwe bouwers.

Heb je ervaring met GMAX of Sketchup of wil je leren er mee om te gaan en heb je zin in ons team  mee te werken aan de verdere ontwikkeling van onze NL2000 scenery neem dan contact op met: support@nl-2000.com 


Bouwen van NL2000

Inleiding

In dit korte artikel willen beschrijven hoe een bouwproces bij NL2000 verloopt. Het lijkt ons leuk om met de flightsim community te delen hoe het in de ontwerp-keuken werkt.

Verschillende interesses

In het team zijn verschillende mensen verenigd. Ieder van ons heeft zijn eigen specialiteit. De een richt zich met name op velden, de ander op gebouwen tussen de velden, sommigen plaatsen vooral wat anderen hebben gemaakt en weer anderen zijn vooral bezig met het maken van tools. Zo proberen we samen het beste van iedereen te combineren. In dit artikel laten we zien wat er komt kijken bij het bouwen van een veld.

Een veld bouwen

Het bouwen van een veld vraagt kennis van verschillende disciplines: het maken van textures, het maken van 3d gebouwen, het maken van ondergronden etc.

–          Foto-ondergrond
Voor het bouwen van de ondergrond maken we gebruik van foto’s. Deze foto’s komen uit een foto-ondergrond database dat speciaal voor ons is aangeschaft. We knippen hier een deel van het veld uit, zodat het veld ook zonder de foto-ondergrond is te installeren (vanwege de modulaire installatie). De foto moeten we retoucheren. IN de standaard foto’s staan namelijk alle vliegtuigen, belijning etc nog op. Dit is een aardige klus. We gebruiken hier programma’s voor als photoshop of gimp. Daarna compileren we op een speciale manier de foto, zodat deze ook zichtbaar is in FSX. Uiteraard moet de foto op de juiste plek in de wereld worden geplaatst, een precies karweitje

–          Belijning
Vervolgens maken we de belijning. De belijning hebben we uit de foto’s weggepoetst, omdat de foto-ondergrond bijv. een 40cm resolutie heeft. Dan zijn de lijnen te dik. Afhankelijk van het veld maken we de belijning in een programma als GMAX, wat heel mooie resultaten geeft, waaronder hele mooie krommingen bij bochten. Het nadeel van GMAX is dat we geen regenondergrond kunnen moduleren. Andere velden hebben we gemaakt via Fsxplanner, deze tekent iets minder mooie belijning, maar zorgt dan weer wel voor een regenmodel, waarbij de ondergrond spiegelt.

–          3D gebouwen en objecten
Vervolgens worden voor een veld de gebouwen gemaakt. Dit betekent veel werk. We nemen foto´s van de gebouwen en daarna moeten we de foto´s retoucheren. Immers we willen meestal geen bomen en voertuigen op de gebouwen geprojecteerd. Dit is secuur werk en tijdrovend, maar het resultaat mag er altijd zijn. In de textures van de gebouwen geven we ook aan of deze doorzichtig zijn. Vervolgens maken we het gebouw in GMAX. Dit wordt gebaseerd op enkele ‘primiteiven’, vaak een box of een bol oid

We  plakken als het ware de textures tegen het object aan.
Voorbeeld van GMAX

Sommige objecten hebben animaties, denk aan ronddraaiende radars. Ook dit kun je in Gmax maken. De gebouwen plaatsen we vaak met het programma whisplacer, maar soms ook via Gmax.

Voorbeeld plaatsen gebouw (huizenrij object uit gmax op foto-ondergrond)

Bos en bomen
Op sommige velden plaatsen we bomen één voor één op de juiste positie. Sinds kort releasen we ook velden met bomen die gebaseerd zijn op de autogen techniek. Het voordeel is dat deze framerate vriendelijker zijn en dat de seizoenen mee veranderen.  Wanneer we autogen bomen gebruiken komen we enkele bugs tegen in FSX, waaronder eentje dat bij grote ondergronden bepaalde autogen bomen niet meer zichtbaar zijn. Een van onze teamleden heeft een tool ontwikkeld om deze bugs te omzeilen en knip automatisch de ondergrond in stukken zodat de bug niet meer voorkomt.

Voorbeeld:

EHGR met bug

EHGR zonder bug, na conversie met een speciaal tooltje

–          AI en taxiwegen
Tot slot maken we via fsxplanner de virtuele belijning, parkeerplaatsen en de ondergrond verharding. De virtuele lijnen worden door fsx gebruikt om het ai verkeer langs het veld te laten rijden, maar zorgt er ook voor dat de toren tegen de vlieger kan melden welke taxitracks gebruikt moeten worden om naar of van de baan te komen. Sommige velden hebben maatwerk AI-verkeer. Deze worden meegeleverd in de packages van het veld. Wanneer een veld verhard is zorgen we voor andere ondergrond effecten dan voor een groen veld. Je merkt dit in het geluid, en natuurlijk op het gras, waarbij de modder onder de wielen spat.

–          Omgeving (blending)
Wanneer we een veld maken hebben we ook aandacht hoe deze in de omgeving wordt opgenomen. Dit is belangrij voor de nadering van het veld. Vaak maken we rond het veld enkele karakteristieke objecten, zoals boerderijen, bos en bomen, en soms kleine details als koeien, vogels etc. een deel van de omgeving komt mee met de foto-ondergrond van de provincies, en een deel wordt mee gedistribueerd met het veld zelf.

Uiteindelijk moet alles in elkaar gezet worden. De verschillende producten worden gecompileerd en in de bekende scenery en texture map geplaatst. Soms plaatsen we ook bestanden in de effects map. Dit laatste gebeurt bijvoorbeeld bij maatwerk gemaakte verlichting.

Bestanden borgen en delen

Omdat we met meer mensen werken hebben we afspraken gemaakt om het ontwerp proces eenduidig te laten lopen. Iedereen ontwerp wel op zijn eigen manier, maar het plaatsten van de bestanden in mappen is eenduidig. Hiermee bereiken we dat we objecten eenvoudig met elkaar kunnen uitwisselen. Ook het aanpassen van bugs, of het gezamenlijk werken aan één veld wordt hierdoor makkelijk. We plaatsen de bestanden op een speciale server op internet, zodat de bestanden vrijwel automatisch bij alle teamleden thuis worden bijgewerkt.

Testen

De volgende stap is een testtraject. Naast de bouwer zijn er meestal 1 of 2 teamleden die het veld testen. Bij grote releases helpen ook betatesters mee.  De meeste meldingen van testers resulteren in een verbetering in het veld. Soms zijn zaken niet op te lossen. Omdat velden getest moet worden met verschillende soorten vliegtuigen, weersomstandigheden, seizoenen etc, kan het even duren voordat een veld goed getest is.

Voor het testen maken we gebruik van bugtracker, een speciale site waarin we de voortgang van de test en het oplossen van de problemen bijhouden. Meldingen worden toegewezen aan teamleden, zodat deze opgelost kunnen worden.

Overigens, meestal is een veld na de test ok, maar af en toe blijken er toch zaken doorheen te slippen. Via de forums op onze site (www.nl-2000.com) krijgen we feedback van onze gebruikers.

Releasen

Bij het releasen van velden komt een aantal zaken kijken. Na de test wordt er intern in het team gecommuniceerd over het verspreiden van de release. De package wordt definitief aangemaakt en getest. Vervolgens wordt een torrent gemaakt, of uploaden we het bestand op één van de community servers zoals flightsim.com en avsim.com. Bij een nieuwe releasenummer worden ook forums aangemaakt (bijvoorbeeld, we hebben forums voor versie 3 en 4). De website wordt aangepast, zodat de release bekend wordt gemaakt. De release is een feit.

Tot slot

Tot slot willen we iedereen aanmoedigen scenery te maken. En mocht je merken dat je dit leuk vindt, leuke objecten kan bouwen  en je mee willen werken met het team, laat het dan weten. We zoeken altijd bouwers die van wanten weten, stuur eens wat op wat je al gemaakt hebt. Binnen ons team helpen we elkaar met het bouwen en zo komen we met elkaar een stuk verder.

Interessante links:

NL2000  
Bouw je eigen huis  
Fsdeveloper  
Msmvps (Arno Gerretsen)  
FSInsider developers corner  

 

 

 

Subscribe
Kennis van
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x