Review – PMDG 737NGX


Zoals beloofd een review van de PMDG 737NGX. Geschreven in het Nederlands, dus wel zo lekker te lezen voor velen van ons. Het is een heel verhaal geworden. Review is geschreven door J. Krijts. Klik op ‘Verder lezen…’

Boeing 737 NG Series– deel I
PMDG 737NGX, Flying beauty

Dit belooft wat en ja hoor, klopt helemaal!
Mijn intentie is dan ook om tezamen met Simflight.nl een aantal reviews te wijden aan de recent uitgebrachte Boeing 737NG’s van Flight1’s iFly en de recente PMDG NGX. Daarna zal ik proberen om een objectief verschil aan te geven maar geen oordeel welke nu beter of slechter is. Per slot van rekening komt de Flight1 Boeing 737 uit voor zowel FS2004 als FSX terwijl de PMDG alleen voor FSX beschikbaar is. Daarbuiten heeft PMDG pas het eerste deel van de NGX uitgebracht. Er volgt nog een serie PMDG’s, bestaande uit de -600 en -700 versies. Aanvullend is het plan om een review te wijden aan de 737 video lessen van AoA (Angle of Attack). Genoeg hierover. Voor je ligt deel 1 waarbij het mijn bedoeling is om de PMDG NGX te belichten.

Introductie
Het heeft lang geduurd voordat PMDG met de geheel vernieuwde Boeing 737NGX op de markt kwam. Het is namelijk niet zomaar een upgrade versie van de welbekende 737NG FS2004 Serie. Nee, het is een comleet vernieuwd product welke vanuit het niets is opgebouwd. Dit komt mede doordat FSX meer in huis heeft dan FS2004 en PMDG veel ervaring heeft opgedaan in de laatste jaren binnen het FSX programmeerplatform. Tezamen heeft dit geleid tot een nieuwe 737NGX en dus een product wat alleen voor FSX beschikbaar is. Mocht je om wat voor reden ook geen FSX gebruiken, dan val je terug op PMDG’s oudere 737NG of Flight1’s iFly FS2004 737NG. Wat gezegd, deze 737NG review series zal alleen gaan over FSX 737 versies. Niet onbelangrijk, Wilco Publishing heeft recentelijk – september/oktober 2011 – aangekondigd dat zij een 737 Evolution zullen gaan uitbrengen. Wellicht nemen we dit nog mee in deze review series. Ik beloof niets want alles hangt af van wanneer deze 737 telg op de markt komt. Voor nu, de PMDG 737NGX.

Installatie
De installatie vraagt eigenlijk weinig aandacht maar ik moet eerlijkheidshalve toch bekennen dat het anders is dan voorheen met PMDG producten. Tijdens de installatie van de PMDG installer wordt er namelijk niet gevraagd naar het serienummer of key code. Nee, dit gebeurd pas als je de 737NGX selecteert uit het FSX menu. Mocht je dan nog geen serienumemr ingevoerd hebben, dan wordt het tijd om het nu te doen. Een andere manier van benaderen, doch niets fout aan. De basis installer komt, niet ongewoon, met slechts met één livery namelijk die van de PMDG huiskleuren met verrassend veel Boeing “schilder” trekjes. Daar de PMDG een certified Boeing Company product is, niet vreemd om Boeing een beetje te paaien. Ik heb geen problemen met een dergelijke livery daar ik redelijk zeker weet dat een ieder zal kiezen voor één van de vele beschikbare airline liveries. En niet onbelangrijk, ook McPath Studios is druk doende om voor de PMDG 737NGX liveries beschikbaar, tegen betaling, te stellen.

Wat gezegd, de installatie en activatie spreekt voor zichzelf en zal geen problemen veroorzaken. Na dit alles kun je gelijk aan de slag met het doorworstelen van de vele Acrobat handboeken. De 737NGX komt namelijk met heeeeeeel veeeeel leesmateriaal waarbij het toch wel de moeite waard is om op te merken dat er een uitgebreide tutorial bij zit. Ervaren 737NG flight simmers zullen misschien zeggen dat zij een tutorial niet nodig vinden en dat klopt ook wel voor een deel. Toch heeft deze PMDG wederom nieuwe trekjes in huis zoals het bedienen van knopjes etc. Ken je de PMDG MD11, dan scheelt dit weer, want veel van de muissymbolen vindt je ook hier in deze 737NGX terug.

Terug naar de handboeken.
Wat gezegd, de 737NGX komt met de volgende handboeken:
– Introduction,
– FCOM deel 1,
– FCOM deel 2,
– FCTM,
– QRH en als laatste dus de
– Flight tutorial [deel 1].

Misschien ten overvloeden voor diegene die niet echt bekend zijn met afkortingen als FCOM, QRM en FCTM. FCOM staat voor Flight Crew Operatations Manual, FCTM staat voor Flight Crew Training Manual en QRM voor Quick Reference Manual. Gezien mijn achtergrond durf ik te stellen dat de geleverde FCOM’s, FCTM and het QRM gedeeltelijke of complete aftreksels zijn van de originele Boeing handboeken van deze 737-NG series. Is dit goed of slecht nieuws? Ja, het is maar hoe je het bekijkt! Een ding is zeker, alles wat er maar voor real certified 737NG pilots beschikbaar is, is beschikbaar gesteld voor de flight simmers, even uitgaande dat alle informatie beschikbaar is gesteld aan PMDG. Aan de andere kant; is al die informatie over dit 737 product wel noodzakelijk? Dat is een vraag die ook voor mij moeilijk te beantwoorden is maar ik durf wel te stellen dat alles wat er beschikbaar is, kun je lezen of als het je echt teveel is, dan hou je het bij de flight tutorial en het introduction handboek.

Wat zeker de moeite waard is, is het doorlezen van het Introduction manual. Nogmaals, ken je de laatste PMDG producten waaronder de MD11, dan zullen veel muissymbolen en hoe om te gaan met de 2D cockpit, je bekend voorkomen. Hoe het ook zijn, neem de tijd en moeite om dit handboek door te lezen. Dit geldt in dezelfde mate voor de tutorial. De tutorial is “slechts” 94 pagina’s dik en mocht je het willen printen, ja, dan kost het je veel papier en inkt maar het is zeker de moeite waard. Deze eerste tutorial beschrijft in duidelijke en overzichtelijke stappen hoe een complete vlucht te maken van EGKK (London Gatwick, England) naar EHAM (Amsterdam, Netherlands).  Je leest het goed, “eerste tutorial”. Het lijkt er dus op dat er nog meer zullen volgen wat natuurllijk heel gunstig is, zeker voor die flight simmers die graag een tutorial bij de hand willen hebben.

De aangeboden tutorial lijkt een korte en heftige vlucht maar dat hoort er nu eenmaal bij. Wat zal het zijn, een vlucht van nog geen uurtje? De 737NG maakt natuurlijk ook wel langere vluchten die je als flight simmers iets meer tijd geven om alle zaken rustig door te nemen. De wijze waarop de tutorial is samengesteld is een goede start voor iedere flight simmer? Heb je veel ervaring en vindt je dat de tutorial je geen meerwaarde biedt, ook goed. Zie dan de tutorial als een handzame guide, die waar nodig, je hulp kan bieden. In alle andere gevallen, geniet van en maak daar waar nodig gebruik van de tutorial.

Nog even wat woorden aangaande liveries.
Deze worden standaard niet meegeleverd bij de download versie. Zoals aangegeven, de enige liveries die bij de standaard installer meegeleverd worden zijn de PMDH house colours. Als laatste is het toch wel zinvol om op te merken dat dit PMDG pakket niet met “kant-en-klare” flights komt. Met andere woorden; om de tutorial flight van London Gatwick naar Amsterdam te maken, dien je zelf een “Free Flight” om te bouwen naar de tutorial flight. Allemaal geen probleem met de tutorial tekst erbij, beginnende op pagina 4 t/m 7 maar wel jammer. Wat ik ook jammer vindt, als je althans de PMDG tutorial volgt, dat de 737-800 met winglets gepositioneerd wordt op het begin van baan 8R te EGKK. Niet echt een passende positie om een tutorial vlucht te beginnen. Voor het begrip en uitvoering van de 737 maakt het niet zoveel uit.

Walk-around check oftewel “oogt het extene model een beetje?”
Om de buitenkant van de PMDG 737NGX goed te kunnen beoordelen lijkt mij het een goed idee om een virtuele walk-around check uit te voeren. Het maakt hierbij niet uit waar ik begin, als ik maar ieder onderdeel van het vliegtuig gezien heb. Laat ik voor de verandering maar eens beginnen met een trap nabij de linker winglet. We hebben hier te maken met een walk-around om een PMDG 737-800, met zoals net aangegeven, winglets. De walk-around is eigenlijk onder te verdelen in de kwaliteit van de geleverde liveries inclusief de texture resolutie en hoe het externe model gemoduleerd is. Op beiden kan ik nu al een positief antwoord geven al zal met bij McPhat Studios wel zeggen dat de livery kwaliteit nog verder omhoog kan. Voorlopig ben ik heel content met het uiteindelijke resultaat. Vraag is natuurlijk hoever je inzoomed op eenbepaald onderdeel van het vliegtuig. Genoeg, terug naar de winglet. Wat mij gelijk opvalt is de gedetailleerdheid van bv. de aanwezige klinknagels maar ook de uitvoering van de slats/Krueger flaps en trailing edge flaps. De slat spindels, tracks en zelfs de heating pipes voor het Anti Ice System zijn heel duidelijk zichtbaar en als ik schrijf heel duidelijk dan bedoel ik dat het conform de realiteit gemaakt is. Wat gezegd, dit geldt ook voor het flap track systeem. Het lijkt erop dat geen detail vergeten is. Rond dit gebied hebben we een prima uitzicht op het onderstel en de achterkant van de CFM motor. Hoe je het bekijkt, een fraaiere motor outlet is bijna niet mogelijk. Dit geldt ook voor het onderstel en dan met name de volgende details; wiel hub, tekening op de rubberband, fixed gear door, onderstel, leidingen/bedrading, het knikframe etc. Natuurlijk, het zal nooit overeenkomen met de werkelijkheid, mede gezien het aantal benodigde polygons maar overall moet ik zeggen dat ik heel erg tevreden ben over deze details. Je kunt je ook afvragen wie dit tot in deze details zal gaan bekijken.

 

 

 

 

We vervolgen onze walk-around via de linker achterkant naar de staart.
Deur- en raam weergave zien er zelfs van dichtbij netjes uit al weet ik dat McPhat het beter zal doen. Toch heeft PMDG een prima basis texture gemaakt. Dit geldt ook voor de staart met horizontale- en verticale staartvlakken. Zonder er moeite voor te doen zie ik de klinknagels, static dischargers, APU deuren met de afsluithandels, een duidelijke APU uitlaat met de karakteristieke roet rondom het gat en ga zo maar door. Dit gedeelte van de walk-around check is zeker een succes. Via de andere zijde vervolgen we onze weg naar het neuswiel.
Via de vleugelvoorzijde heb een fraai gezicht op de slat delen, gemonteerd aan het buitenste deel van de vleugel en tussen romp en motor, de Kruger flaps. Ook de landings lampen zijn duidelijk zichtbaar maar niet alleen dat, het geeft een realistisch beeld van de werkelijkheid weer en niet te vergeten de vormgeving van de motoren met bijbehorende pylon. Via de romp kom ik uit bij de voordeur en cockpit. Als ik niet overdreven met mijn neus op dit deel van de rompbeplating ga zitten, kan ik bijna iedere tekst lezen. Ook hier geldt weer; tot hoever ga je? Met een geopende voorste passagierdeur blijkt dat er veel aandacht geschonken is aan de deurbekleding maar ook de voorste pantry. Ook hier zijn duidelijk de klinknagels zichtbaar alsmede de verschillende Aluminium platen, die niet altijd conform Boeing standaard, netjes over elkaar lopen. Het lijkt erop dat alles er “op en er aan zit”.

 

 

De neus en radar dome mogen er ook zijn. Bijna messcherp is het aanzicht. De pitot tubes maar ook het vaantje is perfect, al laat de aanwezige tekst nabij de pitot tubes zich moeilijk te lezen. Je kunt je natuurlijk afvragen of het ook noodzakelijk is dat je de tekst moet kunnen lezen en wat de meerwaarde zou zijn als dit zo is, in relatie tot de virtuele vliegeigenschappen? Wederom, tot hoever wil je en kun je gaan?
Voordat ik mij vele stappen verwijder van de rompneus, eerst nog even een controle uitvoeren op de markant gestreepte VHF antenne. Schitterend! Dit geldt ook voor de neuswieldeuren en het neusonderstel. De velg straalt realiteit uit. Ik kan zelfs alle bouten tellen waarmee de velgdelen aan elkaar zitten. Ook de rubberband ziet er netjes rond uit en als ik iets nauwkeuriger kijk, kan ik zelf het merk band onderscheiden. De neuspoot met scharen zijn fraai geconstrueerd alsmede de neuswielbesturingscylinders of gewoon in het Engels “nosewheel steering system”. Jee, het valt niet mee om alles te vertalen naar het Nederlands maar ik doe mijn best. Kijkende naar zowel de linker- als rechter voorzijde van de 737 waarbij ik zicht heb op het gehele vliegtuig, moet ik eerlijk bekennen dat het er top uitziet. Gevoelsmatig heb ik het idee dat hier een echte virtuele 737NG gecreeerd is. Oeps, een beetje vreemde zinssnede … echte virtuele 737 ….. Nouja, een ieder begrijpt wel dat ik hiermee bedoel dat het er top uitziet!

Als laatste wil ik je nog even laten genieten, nadat ik met een hoogwerker, een kijkje heb op de bovenkant van de linkervleugel. De exit markering en/of ontsnapping aanduidingen zijn duidelijk aangegeven, een verweerde look met extended slats is ook goed te zien alsmede de bovenzijde van de flaps. Die zien er net zoals in werkelijkheid verweerd en lelijk uit en de vortex generators aan de voorzijde van de vleugel zijn goed zichtbaar. Al met al, heel fraai gemaakt. Of een ieder dit iedere keer als men hiermee vliegt, zal gaan bekijken, laat ik in het midden maar voor nu heb je een kijkje achter de schermen gekregen van het hoe en wat.

Mijn walk-around check is completed, zoals ik dit vroeger ook zou zeggen. Ik ben heel content met het uiteindelijke resultaat en PMDG heeft, voor zover het de buitenkant van het vliegtuig aangaat, een fraai staaltje vakmanschap gerealiseerd. Zover ik kan oordelen heeft men aan ieder detail gedacht en ook uitgevoerd. De texture en dus livery van deze PMDG House Style is netjes en later laat ik je nog wel andere liveries zien. Toch nog even wat aandacht voor bv. het openen/sluiten van de deuren en de voorste trap. Dit en heel veel meer handelingen kun je verrichten via een CDU (Control Display Unit). De volgende screenshots laten een American Airlines configuratie zien met bijna alle deuren open en de trap geactiveerd. Ik hoef mij niet uit te laten over de gedetailleerdheid van zoals de deuren, deursponning en virtuele galleys. Aan alles is gedacht en zover ik kan oordelen, niets is vergeten. Ok, er is geen cabinepersoneel aanwezig maar dat boeit mij persoonlijk “in het geheel” niet.

 

 

Oeps, helemaal vergeten … de virtuele cabine
Misschien is er nog wel een andere manier om de virtuele cabine te benaderen – in ieder geval niet via de virtuele cockpit mode – maar nadat ik via de linker achterdeur een kijkje binnen in de cabine nam, was ik positief verrast. Of een virtuele cabine nu ieders interesse heeft is persoonlijk en kijkende naar mijzelf ben ik meer geinteresseerd in de cockpit en dan met name de vliegtuig systemen in het algemeen en wat je wel of niet kunt bedienen en wat uiteindelijk ook gesimuleerd is. Ook de vliegeigenschappen zijn natuurlijk heel belangrijk al blijf ik altijd zeggen dat dit heel moeilijk is om over te oordelen. De meeste, nagenoeg iedere flight simmer, heeft geen real ATPL licentie laat staan een type rating van een 737NG, dus is het heel moeilijk om aan te geven of een gesimuleerd vliegtuig vliegt als het echte product. Het is hard maar waar, behalve die flight simmers die in real live een 737 rated pilot zijn.
Ik heb een tweetal screenshots gemaakt van de virtuele cabine en ik zou zeggen …. oordeel zelf. Ik vind het er in ieder geval netjes uitzien al hecht ik, zoals ik eerder aangaf, hier niet zo heel veel waarde aan. Toch heeft men bij PMDG het niet onaangeroerd gelaten en een nette cabine gemaakt.

 

Het flight deck
De PMDG komt gelukkig met een 2D en Virtuele Cockpit. Met andere woorden, voor ieder wat wils. Er zijn nu eenmaal genoeg flight simmers die liever in een 2D cockpit vliegen maar ook genoeg die graag het 3D karakter om zich heen willen voelen. Daar valt niet over te twisten en gelukkkig voelen beide cockpits realistisch aan. En niet alleen realistisch, nee, heel fraai gemaakt en tot in de kleinste details lijkt het alsof er niets vergeten is. Een eventuele vergelijking treffen met het voorgaande FS2004 PMDG 737NG model is “out of the question”. De beschikbare technieken, kennis van FSX, laten veel meer toe dan vroeger mogelijk  was.

2D Cockpit
De basis weergave van het 2D captains paneel lijkt niet meer op die van de oudere FS2004 PMDG 737NG. Ja natuurlijk, de indeling van het paneel met instrumenten, lampjes, schakelaars etc. is overeenkomstig maar de kwaliteit en dus de realiteit van het paneel straalt degelijkheid uit. Men is echt uitgegaan van iets nieuws en iets nieuws betekent een frisse en zeer geslaagde 2D bitmap. Dit geldt overigens niet alleen voor het captains instrument paneel maar voor ieder afzonderlijk op te roepen sub paneel zoals het voorste- en achterste overhead panel, CDU’s, overhead light section, zoomed DU’s (Display Units), radio paneel en ga zo maar door. Op een van de screenshots vindt je het FSX pulldown menu met alle beschikbare sub panelen. Of je roept de sub panelen op via dit FSX menu of via hotspots op het paneel. Hoe dit te doen en waar die hotspots te vinden zijn kun je terugvinden in het Introduction handboek, sectie “Using 2D panels” op de pagina’s 38 t/m 42. Ben je bekend met de MD11 en misschien ook van toepassing op de PMDG Jetstream 4100 (weet ik eerlijk gezegd niet zeker of dit ook hier is) dan zul je de wijze waarop je 2D panelen kunt oproepen en bedienen hier terug vinden.

 

 

Het valt mij op dat de kwaliteit van de tekst op panelen of rondom schakelaars, draaiknoppen of lampjes heel duidelijk en scherp is. Dit geldt eigenlijk voor ieder paneel. Het lijkt erop dat er geen gebruik gemaakt is van gedigitaliseerd foto materiaal maar dat alle panelen door een paint artist zijn gemaakt. Het resultaat mag er zijn. Het paneel is een beetje verweerd zoals het ook in werkelijkheid is en diepte werking vindt je terug alsmede een glanzende gloed rondom de schakelaar op bijvoorbeeld het MCP. Iets wat in werkelijkheid ook is, namelijk doordat de piloten met hun vingers de schakelaar en/of knoppen bedienen. Niet onbelangrijk om op te merken is de gesimuleerde schaduw aan de bovenzijde van het “FWD overhead panel” maar ach, er zijn zoveel andere zaken die mij verbazen bv. schaduweffecten, de realistische look van de zoomed DU’s en dergelijke. Overigens, deze zoomed DU’s kun je niet undocken om deze verder uit te trekken. Het is wel leuk als het mogelijk was geweest maar gelijkertijd kun je je ook afvragen wat daar de meerwaarde van is en de FPS impact. Nu dat we het over FPS hebben; deze is redelijk tot goed te noemen. Nou, daar heb je ook niet veel aan, toch? Dit is altijd zo moeilijk om iets aan te geven. Ik kan wel schrijven dat ik in de 2D een gemiddelde FPS heb van 30 maar wat zegt dit nu? Werkelijke FPS hangt van zoveel factoren af dat het buiten de PC specificaties nog steeds heel moeilijk is om iets aan te geven waar een ieder wat aan heeft. Wat denk je van …… welk Windows OS gebruik je, 32 of 64 bits, welke videokaart heb je, heb je de nieuwste video drivers gedownload, welke tweaks heb je voor zowel Windows als FSX toegepast, welke resolutie draai je FSX, welke settings pas je toe in FSX, wat voor harde schijven gebruik je, pas je RAID0 toe en ga zo maar door. Allemaal factoren die het gedrag van FSX zowel in negatieve als positieve kunnen beinvloeden. Nog los van hoeveel FPS wil je? Als je besluit om de FPS niet weer te laten geven in FSX, weet je ook niets en kun je volstaan met “heb ik een vloeiend beeld of niet”! Je zou bijna zeggen … wat niet weet, wat niet deert!

Terug naar de 2D cockpit.
Alles bij elkaar genomen een net samenspel van bitmaps, schakelaars, knoppen, lampjes etc. Een lust voor het oog maar wie meer wil of anders, die gaat voor de Virtuele Cockpit.

3D Cockpit of Virtual Cockpit
Ja, de 3D of VC lokt een reactie uit van zoiets als WOW!
Buiten dat de gauges – zover mijn kennis reikt – hetzelfde zijn als die in de 2D cockpit, is het geheel van de Virtuele Cockpit echt overweldigend. Ik heb tijdens mijn vele reviews die ik inmiddels geschreven heb, heel veel VC’s gezien. Sommige vielen tegen, anderen waren weer heel fraai, soms gebaseerd op gedigitaliseerd foto materiaal, andere weer helemaal met de hand getekend en bewerkt maar deze PMDG 737NGX schiet ook ver boven mijn verwachtingen uit. Dat wil niet zeggen dat er geen fouten in zouden kunnen zitten. Alleen, ik ben nog geen fout of vergeten paneel tegen gekomen. Kijkende naar mijn VC screenshots lijkt het er wederom op dat niets aan het toeval overgelaten is. Ieder popnageltje, klinknagel, gesimuleerd krasje of wat je nog meer kunt bedenken is gesimuleerd.  Oeps, vreemde zinssnede maar wel duidelijk hoop ik.

 

 

 

 

Kijk voor de verandering eens naar het control wheel. Jee, die schaduweffecten, de afrondingen, de kleuren, de stabilizer knoppen. Allemaal tot in de puntjes en ik moet eerlijk zeggen, daar kan mijn inziens geen 2D tegenop, zonder enige kritiek op een 2D te uiten. Heel iets anders en meer fraai voor het gezicht want het heeft geen enkele technische meerwaarde is de stoelbekleding en dan met name de schapenvacht. Die is echt bijna perfect of toch perfect? Echt een genot om naar te kijken maar gelijkertijd valt mijn oog ook op het pedestal en instrument panels, stabilizer wheels, throttles, fuel levers, fire handles en de lijst kan wel oneindig lang worden. Alles wat ik zie is bijna tot het perfecte aan toe gesimuleerd. Dit alles zegt nog steeds niets over of het wel allemaal te bedienen is en of het functioneert. Ach, PMDG kennende zal dit wel meevallen.

Het pedestal bestuderende blijkt hoeveel aandacht er is gegeven om een beetje een verweerde indruk te realiseren. Verbazingwekkend hoe scherp alles is en dan bedoel ik met name de teksten op de individuele paneeltjes, hoe fraai de draaiknoppen eruit zien, de displays niet te vergeten, de transparante kapjes over enkele drukknoppen, de schroefbevestigingen van de panelen aan het pedestal en ga zo maar door. Ik kan er niet uitgepraat over raken. Het ziet er gewoon super uit en het WOW effect voert zeker de boventoom. En wat ik al schreef, ingezoomed op de panelen geeft nog steeds een fraai beeld. Wat eigenlijk geldt voor het pedestal geldt ook voor het center instrument panel alsmede het captains en co-pilots gedeelte. De Display Units zijn waarschijnlijk allemaal gebaseerd op vector weergave want dit blijft, ook na ingezoomed te zijn, scherp. Niet alleen de DU’s maar ook de overige instrumenten aldaar. Een leuk en waardig detail is bijvoorbeeld de onderstel lampjes. De groene LEFT GEAR lampje brand anders dan de overige twee. Een foutje? Nee, in het geheel niet. Dit is een prachtig voorbeeld van hoe de realiteit is en hoe de realiteit gesimuleerd is. Om dit toe tel ichten; achter dit groene glaasje zitten twee lampjes en is het heel normaal dat de lichtopbrengst van de individuele lampjes niet gelijk is en niet te vergeten, de verweerdheid/ouderdom van het groene glaasje zelf. Prachtig gewoon!

Ook het MCP mag er zijn evenals het gedeelte overhead panel. Ik kan wel blijven schrijven hoe ik dit ervaar maar neem maar eens de tijd om de volgende “close-up” screenshots te bekijken.

 

 

 

 

Heb ik teveel gezegd?
Ik denk dat PMDG zichzelf wederom overtroffen heeft. Het lijkt erop dat niets aan het toeval is overgelaten en ieder onderdeel tot in de kleinste details is nagemaakt. Nagemaakt houdt dus niet in of alles ook werkt zoals het zou moeten werken. Dat is dus het simulerende karakter. Ach, dat merken we wel tijdens de tutorial flight al staat het mij vrij om bepaalde schakelingen te doen en te kijken naar de uitkomst of wat er op een scherm te zien is. Aan de hand van wat originele 737NG Maintenance Manuals blijkt al gauw dat heel veel zaken gesimuleerd zijn en dit dus PMDG model de realiteit van een 737NG prima benaderd. Ik kan dit hoofdstuk slechts afsluiten met de woorden … schitterend en dan met name de VC.

Jee, bijna vergeten … luchtvaart maatschappij afhankelijke instrument configuraties.
Je bent vrij om de cockpit lay-out of beter gezegd bepaalde instrumenten aan te passen aan de maatschappij alwaar je mee wilt vliegen. Via het CDU kun je via twaalf CDU pagina’s zaken aanpassen zoals de look van de DU’s of bijvoorbeeld te kiezen voor de oudere Honeywell MCP of het nieuwere Collins MCP type. Uiteraard dient het slechts als een voorbeeld en het leuke is dat dit “on the fly” uitgevoerd kan worden. Nogmaals, het aantal instellingen of zoals je wilt “aanpassingen” zijn bijna oneindig te noemen. Dit en vele andere zaken kun je vinden in het Introduction manual op pagina 44 en volgende.

Nog een laatste punt aangaande de CDU’s. Deze zijn, zover ik kan oordelen, conform de realiteit. Hiermee bedoel ik dat buiten de PMDG dedicated pagina’s alle andere pagina’s nagenoeg overeenkomen met een werkelijke CDU. Ik schrijf bewust “nagenoeg” omdat ik niet iedere pagina een-op-een gecontroleerd heb. Verder, en niet meer dan logisch, is de ondersteuning voor AIRAC’s. Dit alles maakt de PMDG 737NGX CDU’s prettig om mee te werken en op te kunnen vertrouwen zonder voor verrassingen te komen te staan.

Flight test en tutorial flight
Hoe vliegt deze PMDG NGX? Vliegt het wel realistisch? Kloppen de “flight dynamics” wel met de werkelijkheid? Is het wel realistisch genoeg? Zoveel vragen maar misschien niet zoveel antwoorden! Wel kan ik melden dat deze PMDG NGX zeker niet dezelfde flight dynamics heeft als de default FSX 737. Gut, dat is alvast een opluchting maar hoe is het dan wel? Dit is en blijft een heel moeilijk punt al zal niet iedere flight simmer, denk ik, het met mij eens zijn. Ik ben de mening toebedeeld dat het voor niet type rated 737 real pilots heel moeilijk is om te oordelen of een FSX add-on vliegtuig vliegt als een echte 737NG. Dat men probeert de realiteit te benaderen en dit wellicht tot bepaalde hoogtes ook mogelijk is, daar ben ik wel van overtuigd. Slechts een real 737 pilot kan binnen het FSX kader oordelen hoe het gesimuleerde model en zijn flight dynamics zich verhouden tot de echte 737NG. Daar ik in het bezit ben van een frozen PPL en geen type rating 737NG, wordt het ook heel moeilijk voor mij om te schrijven dat de PMDG 737NGX “vliegt als een echte 737NG”. Is het verhaal daarmee afgelopen? Natuurlijk niet. Er zijn nog genoeg zaken om wel of niet aan te voelen hoe dit gesimuleerde PMDG product zich gedraagd.

Het makkelijkste en snelste om aan te voelen hoe de PMDG 737NGX zich gedraagd is gebruik te maken van de tutorial. Daarmee vang ik twee vliegen; hoe is de tutorial te volgen/geschreven en hoe accuraat is het in relatie tot het gesimuleerde model. Verder biedt het mij een mooie lijdraad om de PMDG met eigen handen aan te voelen. Daar er geen “PMDG Load Flight” optie aanwezig, dien je zelf aan de hand van de tutorial, beginnende met pagina 4, een load flight samen te stellen. Het doorlopen van de aangeboden tutorial heb ik, los van hier en daar wat kleine “LSK (CDU Line Select Key)” foutjes en niet altijd duidelijke verwijzingen dat het om een CDU pushbutton gaat, als plezierig ervaren. Ik heb mij dan even opgesteld als beginneling en vanuit dit standpunt de tutorial beoordeeld. Zoals gebruikelijk nemen de voorbereidingen veel tijd in beslag, zo ook bij deze 737NGX. Alle voorbereidingen tezamen brengen je uiteindelijk bij pagina 55. Vanaf hier begint de Take Off, Climb, Cruise, Descent, Landing and taxi. Het is helaas niet altijd duidelijk wanneer je bepaalde gegevens moet invoeren of instellingen moet maken. Daar het een doorlopend lang stuk tekst is met de nodige plaatsjes ertussen moet je nog steeds regel voor regel lezen om niet een handeling over te slaan. Hoe het ook zij, de tutorial is niet een opsomming van alleen maar handelingen die je moet verrichten en wat de gevolgen hiervan zijn op bv. de Display Units. Tussen de “uit te voeren” handelingen komen ook veel informatieve tekstblokken voor, die een kijkje geven achter de schermen. Wat ik jammer vind van deze tutorial,  is dat er niet wordt uitgegaan van een “Cold & Dark setup”. (of ik heb iets gemist). Misschien toch wel leuk om dit nu aan te halen; via deze link kun je een uitgebreide tutorial downloaden van Tom Risager. Ik weet zeker dat nadat deze review geplaatst is, er nog meer tutorials op de markt zullen verschijnen.

Verder beschikt ook deze PMDG telg over een “Panel State Save- and Load” optie en ik kan je zeggen dat dit prima werkt. Houdt er alleen wel rekening mee dat als je een opgeslagen Panel State inlaad, FSX wederom 20 seconden nodig heeft om te initialiseren en zorg ervoor dat FSX niet in “P” staat. Heb je FSX wel in pauze staan, dan wordt de panel state niet ingeladen. Dit is te zien door een boodschap op de CDU. Overigens, het opslaan en/of laden van een panel state gebeurd via het CDU, LSK4R “PMDG SETUP”. Overall impression van deze tutorial is goed en helpt zeker beginners die de PMDG 737NGX eigen proberen te maken.

Laat ik mij eerst maar eens concentreren op “hoe voelt de PMDG aan en dan bedoel ik …. tijdens taxieen, het sturen en zijn of haar gedrag op de startbaan, de takeoff, lift-off, klim, cruise, daling, landing, rollout en wederom taxieen naar de parkeerplaats.”. Van bepaalde PMDG gedragingen voel je niet veel, zeker niet als je besluit om de Auto Pilot te koppelen. Ja, een real pilot doet dit meestal ook snel na de TO dus waarom wij niet of misschien toch maar niet? Hoe dan ook, het taxieen voelt heel anders aan dan een default FSX model. Goed nieuws dus! Bijbehorende taxi en omgevingsgeluiden zijn zowiezo al heel anders – lees realistisch – en maken het geheel compleet. Verder ben ik ook wel benieuwd als je besluit om een steep turn te maken of slow flights al blijft het moeilijk om te oordelen of die gedragingen overeenkomen met de werkelijkheid.

Tezamen met mijn Saitek Pro Flight flightyoke en rudder pedals moet ik eerlijk bekennen dat ik onder de indruk ben van de PMDG “ground movement operations”. Wat mij tijdens een vlucht opvalt is/zijn de natuurgetrouwe weergave van bepaalde zaken/handelingen in de cockpit. Denk hierbij bv. aan het verstellen van het FLAP handel maar ook het motorgeluid. Tijdens de TO hoor je die wel in de cockpit maar op een bedeesde manier. Iets wat heel natuurlijk overkomt. Net airborne komt het vertrouwde airconditioning geluid langzaam weer naar voren. Trouwens, een TO gaat niet zonder slag of stoot. Hiermee bedoel ik dat als je het hoogteroer bedient, de PMDG niet plots van stand veranderd. Het kost wat tijd lijkt erop. Nou, zo gedraagt een klein tot middelgroot groot vliegtuig zich in werkelijkheid ook. Het kan niet binnen 1 tot 2 seconden van stand veranderen. Ok, de takeoff, initial klim voelen goed aan en wederom, gelukkig maar, is dit PMDG gedrag verre van default gedrag. Men heeft bij PMDG getracht om tijdens dit soort flight phases het gesimuleerde model een zo realistische karakter mee te geven. Daarin is men geslaagd.

Even een losse opmerking van iets wat mij opviel en dat is de aanwezigheid van de Window Heat Temperature Sensing elements. Deze zijn heel goed zichtbaar in zowel het windshield panel als het sliding window.

 

Natuurlijk, deze zijn slechts gesimuleerd maar hun aanwezigheid zegt iets over de precisie waarmee deze PMDG gemaakt is. Ik vervolg mijn test- en tutorial vlucht om te ervaren hoe niet alleen de PMDG vliegt maar ook hoe de display units, het MCP, de CDU’s etc. zich gedragen en aanvoelen. Als ik tijdens de vlucht bv. naar de PFD en ND kijk hoe fraai deze DU’s gemaakt zijn, hoe zuiver de weergave is, hoe scherp de tekst en getallen worden weergegeven, dan kan ik slechts tot een conclusie komen, het is PMDG weer gelukt. Ik kan het niet laten om tijdens mijn vlucht naar Amsterdam even de Auto Pilot los te koppelen en persoonlijk aan te voelen hoe een steep turn aanvoelt maar ook een slow flight. Alles bij elkaar zul je dit tijdens een vlucht niet zo vaak doen maar toch, binnen de FSX grenzen, het lijkt er echt op dat de 737NGX wel heel erg realistisch aanvoelt of zijn het de flight dynamics? Een dikke plus voor deze PMDG 737NGX!

 

 

 

Het is mij ook opgevallen dat de VC (Virtual Cockpit) de frame rates wel drukt (kan ook bijna niet anders) maar het valt nog wel mee. Overschakelen naar de 2D cockpit geeft wel iets betere frame rates maar niet echt veel beter. Dit zou dus inhouden dat het vliegen van de VC de voorkeur zou moeten krijgen, althans, dat zou mijn voorkeur hebben. Na dit geschreven te hebben weet ik uit ervaring dat er genoeg mensen zijn liever middels de 2D cockpit vliegen en daar moeten we allemaal respect voor hebben.

Wellicht zoals het allemaal zou moeten functioneren maar de werkelijkheid is met add-on vliegtuigen soms heel anders. De PMDG doet dit gelukkig heel netjes. Stel, je verlaat een bepaalde hoogte, laten we zeggen 6000” voor een nieuwe hoogte, 20.000” en je snelheid na het passeren van 10.000” gaat ook omhoog naar rond de 300 knots. Heel duidelijk is dan te zien dat de V/S (Vertical Speed) zover verminderd wordt om de snelheid voorrang te geven. Wanneer de IAS eenmaal is aangekomen bij die nieuwe waarde, dan wordt de V/S weer zover verhoogd als noodzakelijk. De tutorial volgende kom ook ik in de daling en dien de nodige voorbereidingen te maken voor de landing. Additioneel voor de approach en landing kun je gebruik maken van Head Up Display of conform PMDG/Boeing termen, het HGS (Head Up Guidance System). Om dit display te laten zakken dien je op de linker raamstijl de “hotspot” aan te klikken. Nu kan het aan mij liggen maar het kostte mij de modige moeite om die “hotspot” te vinden. Het is mij uiteindelijk gelukt al was het wel een beetje laat. Al is het een simpel HUD, het is toch heel verbazend hoe nauwkeurig het niet alleeen gemaakt is maar ook hoe het functioneert en je invalshoek is. Een dikke pluim!

Ben ik nog iets vergeten omtrent de flight dynamics en/of andere gerelateerde zaken?
Die kans bestaat altijd want er is zoveel te zien en virtueel te voelen dat je bijna wel iets moet zijn vergeten. Ik denk dat ik een aardige indruk heb gekregen van de vliegeiggenschappen en de PMDG 737NGX gedragingen en dit ook zo verwoord heb.

Mijn Flight Simulator PC configuratie
Niet onbelangrijk om aan te geven wat mijn PC specificaties zijn en dus de frame rates per second binnen FSX, alsof het alleen daarom zou gaan. Nee, gelukkig zijn er nog wel meer zaken die ook belangrijk zijn. Een optimale instelling is makkelijker gezegd dan gedaan en hangt ook af waar jezelf de nadruk op legt.
Hardware:
– Intel Core Extreme i7-965 – 3.2Ghz (niet overclocked)
– 12GB Tri-Channel DDR3 1600Mhz
– EVGA GTX-285 1GB For the Winner
– 3x WD VelociRaptor 300GB HDD (HDD1: Windows 7 OS | HDD2: FSX, FS9.1 en X-Plane 9 | HDD3: OS X 10.6.8)
– 1x WD 1TB HDD voor data storage
– Saitek Pro Flight Rudder Pedals, Yoke System with Throttle Quadrant and Saitek X-65F
– TrackerIR Pro 4 plus Clip Pro
Software:
– Windows 7 Ultimate 64-bits
– Microsoft Flight Simulator FSX SP2
– Microsoft Flight Simulator FS9.1
– Laminar Research X-Plane 9.x

Eind conclusie

Als je deze review aandachtig hebt doorgelezen, dan kun je net zoals ik slechts tot de conclusie komen dat deze nieuwste PMDG telg in je hangaar thuis hoort. Ok, er komt nog wel een review van de Flight1 iFly 737NG en heel misschien van de Wilco Publishing 737NG Evolution maar toch, alles wat je maar wil wensen zit erop en eraan. Niet zo heel vreemd, want ik had niet anders van PMDG verwacht. Vragen en/of opmerkingen omtrent de prijs van deze PMDG versie laat ik achterwege. Het is wel jammer dat de huidige PMDG versie niet alle NG configuraties in huis heeft. Nee, daarvoor moeten we wachten en extra betalen. Duur of minder duur; PMDG weet wel wat flight simmers willen en heeft met dit in het achterhoofd, hierop prima ingespeeld. Maar wat kost deze PMDG 737NGX dan eigenlijk?
Via de PMDG website kun je de 737NGX kopen voor slechts 70.00 US$. Hiervoor krijg je dan de 737-800/900 met en zonder winglets. Een update of beter gezegd een “expansion pack’ met de 737-600/700 volgt later evenals Service Pack 1. Uiteraard zal voor deze expansion pack een bedrag neergelegd moeten worden maar gevoelsmatig zal dit geen 70.00 US$ gaan bedragen. Of het terecht of onterecht is; hierover laat ik mij vooral niet uit. Hoeveel er werkelijk bijbetaald moet worden als je al in het bezit bent van de -800/900, de tijd zal het leren!

Voordat ik dit deel afsluit nog een opmerking wat ik tegenkwam op de PMDG website aangaande het benodigde of gewenste hoeveelheid RAM geheugen. PMDG geeft aan dat een “minimum system requirement” 2GB RAM nodig heeft als alleen de NGX gebruikt wordt en 4GB wanneer ook sceneries en dergelijke ingeladen worden. Jee, toch best wel heftige waarden of niet soms?

Hiermee sluit ik dit deel van de 737NG review series af en ga druk aan de gang met het volgende deel, Flight1’s FSX iFly 737NG. Wat wel zo is, de Flight1 iFly 737 is ook beschikbaar voor FS2004 en ik kan je verzekeren dat dit zeker een pluspunt is voor die flight simmers die geen FSX hebben of niet willen hebben.

Met vriendelijke groet,
J. Krijts

Subscribe
Kennis van
9 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
delphinmulder
19 oktober 2012 12:10

ik heb pmdg gekocht maar moet je flight simulator x daar voor hebben of is flight simulator 2004 ook goed ?

20 oktober 2012 11:51
Reply to  delphinmulder

Deze review gaat over de ngX, de X staat voor fsX oftwel Microsoft Flight Simulater 10.

Van deze pmdg 737 is wel een oudere fs9 versie te verkrijgen maar die is niet te vergelijken met de hier omschreven X versie qua grafische en technische eigenschappen.

✈️✈️fsx fan✈️✈️
26 april 2015 14:53
Reply to  delphinmulder

De X NGX staat niet voor Microsoft Flight Simulator X want als je de PMDG 737 zinder winglets vliegt is het de PMDG 737NG en niet de PMDG 737NGX.

Mika Voncken
29 oktober 2011 20:15

Kan de online download mis gaan?

TerribleAviator
21 oktober 2011 14:13

Een verkoopverhaal? Dat is wat ongenuanceerd. Zeker zonder onderbouwing. Natuurlijk kun je stellen dat er hier en daar iets meer balans in het oordeel van de schrijver kan, dat de bijvoeglijk naamwoorden soms wat richting het positieve neigen en dat de prijs voor sommige simmers niet in verhouding staat tot wat je krijgt, maar een verkoopverhaal… Dat valt wel mee. Heb zelf deze kist ook en het ding is gewoon bovengemiddeld goed. Je moet wel heel erg zuur zijn om de negatieve punten over de positieve eigenschappen heen te tillen. Ben blij dat er mensen zijn die de moeite nemen… Lees verder »

Karel
19 oktober 2011 18:01

Dit is geen test, maar een verkoop verhaal. Sorry hoor.

Kareltje

9
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x