Review – FS Altitude

Deze keer een korte review over het software pakket “FS Altitude”. Of wel de wereld van flightsim op hoogte. En dan als look, een foto scenery. Hoe ziet dat er uit, hoe werkt dat en wat wanneer je lager gaat vliegen ?



 

 

 

Inleiding.

De makers van Francevfr zijn er weer in geslaagd een product uit te brengen die menig vlieger in vervoering zal brengen, nu geen normale scenery maar iets unieks dat nog niet eerder is vertoond. Ik hoop dat ik u aandacht heb getrokken, dus lees snel verder in dit review over een product die zijn weerga niet kan.

Kopen.

Het programma FS Altitude wordt als een boxed versie uitgebracht ( 3 dvd’s ) en neemt ongeveer 24 gb van uw harde schijf in beslag. De box waar de dvd’s in zitten is zeer verzorgt en een echte Eye catcher, ook de binnen kant doet daar niets aan af getuigen de foto’s die zijn bijgevoegd in deze review. De box kan gekocht worden via de site van fs altitude ( www.fsaltitude.com ) of via simmarket ( www.simmarket.com ) voor de prijs van 59,90 euro exclusief verzenden. De verzendkosten zijn tussen de 5 a 6 euro. Best wel een pittige prijs maar u krijgt er heel wat voor terug.

       

 

Installeren.

Ook het installeren gaat als een zonnetje, u stopt de eerste dvd er in en er wordt gelijk gezocht waar uw FSX directory is, u kan natuurlijk ook zelf een directory opgeven waar de scenery geïnstalleerd moet worden, is ook makkelijk vanwege de grote. Na dat de eerste dvd zijn werk heeft gedaan komt de vraag om de volgende dvd erin te stoppen en zo werkt u alle dvd’s af. In tussen tijd kan u alvast de bijsluiter door lezen deze is in Engels en Frans geschreven. Hierin wordt beschreven wat u kan verwachten tijdens uw eerste vlucht en hoe u het programma kan in en uit schakelen.

FS Altitude

De scenery beslaat west europa volledig, dit wil dus zeggen 5 miljoen vierkante kilometer met 14,25 meter per pixel en heeft haast geen invloed op uw frame rates. De werking is als volgt Microsoft FSX gebruikt verschillende lagen van standaard textures om zo de gehele aarde te bedekken. De textures proberen een zo goed als mogelijk een beeld te geven van de verschillende soorten ondergronden. Deze manier van doen is goed voor lage hoogten, maar gaan we hoger dan 20000 feet ( 6000 m) wat met lange vluchten vaak het geval is dan is de texture ondergrond niet om aan te zien en lijkt de aarde vlak en van dezelfde kleur. Dit veranderd allemaal met FS Altitude omdat de textures vervangen worden door foto’s. Het programma begint al te werken als u uw vliegveld scenery heeft verlaten en aan het opstijgen ben waarna geleidelijk de foto’s van FS Altitude het overnemen. Het is eigenlijk een scenery die u moet zien om te kunnen beoordelen, dit hebben de makers ook gedacht daarom is er een video film van 180 mb op de site beschikbaar om te downloaden (http://www.fsaltitude.com/index.htm ) hierin worden een aantal landen getoond op grote hoogte.

Scenery.

Laten we nu eens kijken wat deze scenery zo bijzonder maakt, we starten FSX op en selecteren de Wilco Boeing 737-300  en gaan vertrekken van zuid Frankrijk en wel vanuit het vliegveld Nice (LFMN). De vlucht staat gepland op 11:30 deze morgen en we vliegen naar Frankfurt ( EDDF ) via de punten LFMN IRMAR UZ241 MEDAM KELIP UZ651 KUDES T163 PSA2W EDDF. We checken of alle passagiers aanboord zijn en of de deuren van de laadruimten dicht zijn. Hierna werken we de checklist af en vragen toestemming aan de toren voor een push and start, na enkele momenten krijgen we toestemming. We nemen weer contact op met de groundcrew en vragen voor een pushback richting de taxibaan. Tijdens de push back starten we beiden motoren zodat alles klaar is om te vertrekken. Het toestel is gedraaid en gestopt en de groundcrew vraagt om de rem er op te zetten, nu is het tijd om de after start checklist af te werken en toestemming te vragen aan de toren om naar de juiste baan te taxiën. We krijgen baan 4R toegewezen en vertrekken die richting uit, het is niet druk dus we kunnen aardig door taxiën. Ook het weer zit mee in zuid Frankrijk en de verwachting is dat we wat bewolking boven de Alpen en Duitsland aan zullen treffen. We stoppen voor we de startbaan op draaien en vragen aan de toren toestemming om op te mogen stijgen, tijdens het wachten op goedkeuring werken we de checklist before takeoff af. Na enige momenten wachten krijgen we toestemming om op te stijgen en te klimmen naar 9000 feet en de zelfde koers aan te houden. We attenderen de bemanning erop dat we op het punt staan te gaan vertrekken en rijden de baan op en geven vol gas. Bij het bereiken van 80 knots ziet alles er goed uit en gaan we door om op te stijgen, nadat we los zijn van de baan en in een positieve klim zitten trekken we het landingsgestel in en klimmen naar de gewenste hoogte. De vluchtplan ziet er als volgt uit we vliegen richting Italië en draaien boven het Italiaanse luchtruim richting Zwitserland, vliegen over de Alpen heen naar Frankfurt in Duitsland en de cruise hoogte is FL280. Als we bijna de hoogte hebben bereikt van 9000 feet krijgen we toestemming om door te klimmen naar Fl190 en draaien richting de Zwitserse alpen en stijgen naar Fl280 en als we nu naar buiten kijken, waauw dit hebben we niet eerder gezien in de default uitvoering is op deze hoogte is er niet veel van de scenery waar te nemen dan een groene lappendeken. Naar nu het is gewoon een genot om naar buiten te kijken en de makers hebben dit gemaakt voor het geheel  westelijke Europa, je moet dit gewoon gezien hebben wat het zegt meer dan screenshots. Het gezicht van boven de Alpen te vliegen op deze hoogte is ronduit geweldig, nadat we de Alpen voor bij zijn, komen we boven Duits grond gebied terecht en dalen we naar FL130 en maken we alles gereed om te laden op Frankfurt. We volgen de aanwijzingen op van de vluchtleiding en dalen nog verder naar 7000 feet. We krijgen runway 25R toegewezen en dalen nog verder naar 4000 feet en draaien in de richting van het vliegveld. Tijdens de draai vangen we de ILS van de baan op en minderen vaart en laten de flaps zakken naar 40 graden en laten het landingsgestel zakken. Enige momenten later staat ons vliegtuig aan de grond en taxiën we richting de gate.

Kopen of niet.

Laten we eerlijk zijn dat er best wel een fors prijskaartje aan vast zit maar hier krijg je ook geheel west europa op grote hoogte voor terug en tijdens de vele vluchten die ik heb gemaakt met deze software is er haast geen frame rate verlies ook omdat deze software pas begint te werken waar de rest van de scenery dan al is gestopt. Ik vind het een aanrader om te hebben als je lijn toestelen vliegt op grote hoogte. Het is nu wachten op FS altitude voor Amerika deze beiden bij elkaar zou een geweldig gevoel geven om te vliegen.

 

 

 

 

 

 

 


Positieve eigenschappen

  • Gemakkelijke installatie
  • Heel veel details
  • bijna geen framerate verlies

Negatieve eigenschappen

  • Prijs € 59,90

Test PC Specificaties

  • Pentium quad core  Q6600
  • Intern geheugen 4 gb
  • 500 Gb harde schijf

Info

 Review geschreven door Gerard, voor simFlight.NL.

 

Subscribe
Kennis van
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Lennard
16 januari 2009 06:12

Beste Rob,

Geen probleem, dank voor je sympathieke antwoord. Ik hoop dat de reviewer nog wel gaat schrijven, want voor mogelijke kopers is het ontzettend goed om eerst e.e.a. te lezen. Maar misschien heeft ie wat aan de opmerkingen.

Groetjes
Lennard

2 januari 2009 21:27

Hi Lennard,
Bedankt voor je feedback. Je noemt inderdaad wel wat goede punten op. Deze punten hadden ook zeker meegenomen moeten worden door de reviewer. Ik had ook verwacht dat deze vragen zouden komen bij het plaatsen van het review. Niet dus.
En het vinden van goede reviewers valt niet mee. Dus ik ben al blij als iemand zich aanbied om bv ergens een review over te schrijven. Deze software is overigens niet beschikbaar gesteld door simFlight.NL, heeft de reviewer zelf.

Rob

Lennard
2 januari 2009 00:35

Hallo, Graag zou ik toch wat kritiek leveren op deze tekst. Dank voor deze review, maar eigenlijk is dit niet echt een review. Sommige dingen kloppen zelfs niet. Zoals de installatie – de installer verbied zelfs om de scenery op een andere schijf te zetten dan die waar FSX opstaat, dus wat hierboven staat is niet juist “U kunt natuurlijk zelf ook een directory opgeven…”). Je moet de installer om de tuin leiden door handmatig een nieuw “FSX.exe”-bestand aan te maken op de nieuwe schijf, en dan installeert de scenery zichzelf pas in de virtuele nieuwe FSX-installatie. Dit staat ook… Lees verder »

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x