Carenado heeft misschien wel een beetje de aanzet gegeven. Er worden door hun geen Fs2004 toestellen meer ontwikkeld. De toekomst ligt nu bij FSX. Eigenlijk ook wel logisch. Voor Fs2004 is er inmiddels al zoveel verkrijgbaar en velen zullen uiteindelijk toch overgaan op FSX. Phil Taylor heeft dit ook wel bevestigd op zijn weblog. FSX nu bijna 2 jaar, met nog zo’n 2 jaar te gaan….. Dus 2010/2011 weer ales van voor af aan… Of gewoon nog lekker doorvliegen met Fs2004. Procedures en de theorie daarachter blijft tenslotte hetzelfde. 😉
6 reacties
Ik zal voorlopig nog op FS2004 blijven vliegen. FSX zuigt echt in de performance. Als je de instellingen van FS2004 en FSX zodanig instelt dat het er ongeveer hetzelfde uitziet, zul je in FS2004 veel hogere framerate hebben. Bovendien zijn er veel meer add-ons voor FS2004 verkrijgbaar (en er komen ook nog steeds meer bij).
Ook vind ik dat de huidige hardware nog steeds niet in staat is om FSX fatsoenlijk te draaien. Het gaat weliswaar prima met de standaard installatie, maar zodra er add-ons om de hoek komen kijken is het onmogelijk om een nette framerate te halen. Hoewel met diezelfde hardware en addons in FS2004 de 60 frames ruimschoots gehaald worden.
Ik ben het ook niet eens met het argument van Phil Taylor dat het ’tijd’ is om over te schakelen op FSX. De beslissing van carenado om alleen nog maar kisten voor FSX te maken heeft daar volgens mij ook niks mee te maken. De carenado vloot voor FS2004 is compleet. Wegens veel compatibiliteitsproblemen tussen FS2004 en FSX zullen ze besloten hebben om hun FSX vloot te maken puur op basis van de FSX SDK.
Waarschijnlijk zit FSX er niet in voor mij en zal ik van FS2004 doorschakelen naar FS11, als het zover is. Dan hoop ik wel dat de performance van FS11 acceptabel is.
Bart
Bart, bedankt voor je reactie. Ik denk dat er vele ook wel zo over denken. Zelf vlieg ik hier ook nog met Fs2004. (Als ik al vlieg). Ik gebruik het meer om wat te proberen en voor wat procedure training. Uiteindelijk zal ik ook wel meer met FSX gaan vliegen, maar ja…. even sparen voor een sneller systeem.
Rob-PA7RM.
Online vlieg ik met FS2004 in mijn zelfgebouwde cockpit.
Met veel add ons ziet het er prima uit. Dit is niet standaard en hiervoor heb je toch wat geduld nodig om het zo realistich mogelijk te krijgen.
Ook FSX heb ik geinstalleerd staan waar ik regelmatig een stukkie
mee vlieg. Echter als je hedendaagse hardware hebt en de boel goed getuned heb draait het prima (locked 30fps). De meesten onder ons houden een framerate van 25-30 fps aan, hierboven is louter overhead. Zet je framerate vast op 30 of zo en je zal ook zien dat het beter draait.
Ook het weer heeft heftige invloed op de frames, maar dit is ook het geval bij FS2004.
Helaas zit de techniek toch zo in elkaar : wil je meer detail, dan vraagt dit meer hier is gewoon meer hardware-capaciteit voor nodig dit red je niet alleen met een goed stukkie programmeerwerk..
Ik blijf vanwege ondersteuning van verschillende gebruikte software nog voorlopig op FS2004 vliegen maar ben wel al druk bezig parallel hieraan de FSX cockpit gereed te maken.
Bas
KLM077
Ik vind FSX gewoon te weinig bieden. waarom.zou ik mijn hele fs9 collectie weer opnieuw moeten kopen voor misschien wat betere graphics? Ms heeft behalve graphics bar weinig toegevoegd aan bv atc, slimmere AI aircraft, sloping runways, realistischere W&B, braking action, weather/wind modelling etc. met de huidige addons vor fs9 ben ik dik tevreden.
@ Bart :
Even héél kort door de bocht, maar het is niet de performance van FSX welke zuigt, maar jouw systeem. Ik draai FSX met ‘alles open’ (FEX, PMDG747, KJFK etc) makkelijk op 30 fps. Vergeef mij voor mijn ietwat ‘simpele’ reactie, maar jij vergelijkt een simulator welke nu een jaartje of 5, 6 op de markt is (oude techniek, achterhaalde) graphics op een pc welke (blijkbaar) de huidige techniek niet aan kan, met een sim, welke net 2 jaar jong is. Natuurlijk draait FS9 soepel en natuurlijk is FS9 leuk, met AES en alle andere add-ons. Maar vergeet niet, dat FS9 er 2 jaar na de release ook niet uitzag en ook niet liep, dat er geen AES, FE, GEP, AS6.5, KJFK, KORD, etc etc was/
@ Karel :
‘misschien wat betere graphics’ is een beetje een understatement. Als je FS9 vergelijkt met het geweld wat FSX te bieden heeft (al wordt het nog niet eens voor de helft benut), dan verbleekt FS9. Als FSX dezelfde curve gaat meemaken als FS9, (nogmaals FSX is pas 2 jaar op de markt), dan kan je nog héél, héél veel verwachten. Als ik kijk naar wat painters bv op dit moment doen tov het benutten van de features van FSX, dan kan ik je vertellen dat het gros nog is blijven hangen in een techniek die 5 jaar geleden ook al bestond.
Hen die FS9 bejubelen, zijn hen die in de afgelopen 5 jaar voor 100’en, misschien wel 1000 euro aan updates hebben aangeschaft en daarom nu geen 500 euro kunnen ophoesten voor een upgrade die hen een superieure ervaring zal aanbieden (in de vorm van FSX).
Nou, is dat dom? Nee, ik ben één van die mensen die alleen al voor 500 euro aan vliegtuigen heeft aangeschaft (PMDG 74, 74, LDS 76, CS 75 (alle block), Super 80, Maddog 2006, SR22, Wilco volume2, volume 2 etc etc) in de loop der jaren, dat is nog buiten de sceneries en enhancement programs.
Ik maak die fout alleen niet nog een keer….
Heren, ik weet het : FS9 is goed geweest voor ons, FSX is zwaar, maar face it : FS9 is morsdood als het gaat om technieken, features, graphics en programmeer mogelijkheden. Elke dag komen er tientallen, honderden misschien nieuwe 13 jarige jongetjes bij die FSX bij Bestbuy, Toys R Us, Dixons kopen. Allemaal mensen die FS9 nooit gekend hebben…
En met dat, sterft de legacy die FS9 heeft achtergelaten, beetje bij beetje uit.
met bepaalde stellingen ben ik eens maar heb er wel een eigen visie over ik vlieg zelf vanaf 98 en wat mij wel opvalt is dat men fsx op de markt bracht als de ultieme simulator maar het niet heeft getracht zo te maken dat men zijn oude software op de een of andere mannier kon gebruiken.ik denk als men dat had gedaan er veel meer aanhangers voor de fsx waren geweest.
het geeft mij ook het gevoel dat ik gedwongen word weer veel te investeren in updates van software omdat het onbruikbaar is geworden.
ik gebruik voor fs2004 al lang fsnav eerst werd gezegt dat er een nieuwe fsx versie zou komen wat niet door is gegaan wat ik bedoel de vertrouwde weg die men in fs2004 had brengt de meeste piloten terug naar af.
als je je bedenkt dat ik in de loop der jaren een flightsim heb waar zo’n 60 bg software aan vast hangt wat het spel voor mij leuker maakt ik heb fsx hier ook liggen maar na er paar keer mee te hebben gevlogen toch maar weer mijn fs2004 in gebruik genomen.
misschien had microsoft eerst de software leveranciers moeten informeren over hun nieuw product zodat deze er eerder op in hadden kunnen springen