Microsoft – DirectX 11

Gelezen op zdnet.be: “Microsoft zal tijdens de NVision 2008 conferentie op 26 augustus de volgende versie van DirectX voorstellen. Op basis van de aankondiging die het bedrijf doet, ziet het ernaar uit dat het om een voortzetting van versie tien gaat, met een aantal nieuwe technologieën……….”

Benieuwd wat voor effect dat gaat hebben op FSX en de videokaarten. Klik op ‘Meer lezen….’ voor het vervolg.

DirectX is een verzameling van API’s die het voor ontwikkelaars mogelijk maakt om grafische toepassingen (vooral games) in combinatie met de nodige hardware te gebruiken. Nieuw in DirectX 11 zijn onder meer tessellation, multithreaded rendering, Shader Model 5 en compute shaders. De presentatie wordt geleid door Kev Gee, die zich binnen Microsoft de afgelopen jaren heeft toegelegd op spelontwikkeling.

Computer shaders
De toevoeging van compute shaders maakt het mogelijk om de kracht van de grafische processor (GPU) rechtstreeks te benutten voor meer algemeen rekenwerk. Zo kan het van pas komen bij het encoderen van video, waarbij het dan de gewone processor (CPU) extra ondersteunt. 

Het benutten van de GPU voor andere rekentaken staat tegenwoordig hoog op de agenda: Adobe zet al eerste stappen in die richting en ook Apple wil in de volgende Mac OS X grafische kaarten laten meerekenen.

Subscribe
Kennis van
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x