Okay, als flightsimmer heb je natuurlijk een goede moderne PC, joystick/yoke met het liefst een groot beeldscherm zodat alles goed te zien valt. Andere bouwen een hele cockpit om het gevoel om je heen zo realistisch mogelijk te benaderen. Is er nog meer. ? o ja zeker…. daar waar je hoofd c.q. ogen heen bewegen, daar wil je naar kijken, kan dat…… Yup, daar komt de TrackIR om de hoek kijken. Een review welke onlangs op FSVisions heeft gestaan, kunt u hier ook nog eens rustig nalezen. Heeft u aanvullingen, dan vernemen wij dat graag. [Forum-Post]
Track-IR 4 van Natural Point
Kunnen we er nog zonder?
Door Tino Broekstra
Stel je deze situatie eens voor:
Je vliegt op final, de ATC geeft aan dat je nummer één bent voor de landing, maar meldt ook dat er een andere kist in de buurt is, die ja van links naar rechts zal kruisen. De opmerking van de ATC: “Keep a Sharp look out for the Sikorsky S61, crossing from your left to right. Report Helicopter in sight.” Is dan ook niet aan dovemansoren gericht. Je begint meteen met je pov op je joystick of yoke als een gek om je heen aan het kijken. Van links naar rechts, van rechts naar links en ook nog eens op en neer. Plots bedenk je dat de gear nog niet uit is. Snel (nou ja snel) pan je naar de gear lever en je laat het landingsgestel zakken. Op het moment dat je de 3 groene lampjes, ten teken dat je gear down and locked is, hoor je een knal in je koptelefoon en lig je met vliegtuig en al op de grond!
Gelukkig betreft het hier een simulator, maar sneu is het wel voor een vlucht van 4 uren om die zo te moeten beëindigen. Helemaal wanneer je bedenkt dat het anders KAN.
Hoe kon dit toch gebeuren?
De pan (het om je heen kijken vanuit de Virtual Cockpit) snelheid van FS (of je nu FS2004, FSX of een combatsim vliegt, dat maakt geen verschil) is gewoon weg te laag, en de pov/coolie/headswitch is niet het aangewezen instrument om rond te kijken in kritieke situaties. Het is niet eens echt kijken, de wereld draait aan je voorbij. Hierdoor kun je niet snel en adequaat reageren. Je ziet het gewoon te laat.
Natuurlijk is het altijd beter dan de vaste kijk richtingen die je met behulp van het toetsenbord op kunt roepen, maar ideaal is het niet, om over realistisch maar niet te spreken. Vroeger zei een bedrijfleider van een grote winkel bij mij in de buurt altijd al: “Kijken doe je met je oogjes, niet met je handjes” Toen vond ik het een stomme opmerking, nu snap ik het.
Waar ik naartoe wil met dit verhaal, is naar de Track-IR pro. Dit is een optische controle set waarmee je in FS (en ook nog in een flink aantal andere sims en games) om je heen kunt kijken. Ja je leest het goed, om je heen kijken. Dit is mogelijk doordat een infrarood sensor de signalen op pikt die de beweging van je hoofd volgen. Het klinkt allemaal ingewikkeld, maar het tegendeel is waar.
Dankzij de uitstekende relaties tussen FSVisions en de Luchtvaart Hobby Shop kon al snel een review sample besteld worden. Zo gezegd, zo gedaan. Toen de koerier het pakket van de Luchtvaart Hobby Shop afleverde, zat ik net aan tafel. Niets menselijks is me vreemd, dus nieuwsgierig als ik was, opende ik het pakket voor ik door ging eten. Een mens wil weten wat er in een pakje zit nietwaar? Natuurlijk wist ik wat ik had besteld, maar het met eigen ogen zien is altijd een leuk moment. Zo ook nu. Het eerste wat ik zag was de infrarood zender. Deze steekt uit boven het doosje in de blister verpakking. De blister moest dus open om te kijken wat er in het doosje zit. Ik kwam daarmee voor een moeilijke keuze: mijn eten koud laten worden en de nieuwe aanwinst nader bekijken (mijn kinderen waren voorstaander van deze optie), of het geheel even terzijde leggen en de warme maaltijd nuttigen zoals bedoeld: warm. (ik wist uiteraard inmiddels wat er in het pakje zat). Aangezien ik geniet van mijn eten heb ik voor de laatste optie gekozen, al lag het tempo wel even iets hoger dan normaal tijdens het eten.
Het toetje was nog maar net op of ik heb de blister al open. In het doosje zitten, een CD, een ietwat vreemd ogend apparaatje, een stukje metaal met daarop een drietal reflectoren en een bosje draad.
In het CD doosje zitten nog een manual en uiteraard de CD met stuurprogramma’s.
De sensor die op de monitor komt. De maten zijn: 4,5 X 3 cm. (L X H)
De sensor zet je op de monitor. Dit is erg gemakkelijk, de ontwerper heeft daar goed over nagedacht. De pootjes zijn in diverse richtingen te draaien en knikken, waardoor de bevestiging op bijna alle monitoren mogelijk is. Naast de sensor zit ook nog een reflector in de verpakking. Deze kan op de klep van een petje geplaatst worden die je op moet hebben . De door de TrackIR uitgezonden Infra Rood signalen worden door de reflectoren terug gekaast, waarmee de beweging van het hoofd geregistreerd worden en omgezet naar een beweging op het scherm.
TrackClip voor op een baseball cap
Wat echter een nog mooiere oplossing is die door de mensen van Natural Point is bedacht is de TrackClipPro. Deze kun je aan je headset vast maken mbv een klemsysteem. Daarmee ben je verlost van het petje.
In de set wordt standaard de zwarte geleverd, maar de andere kleuren (waarom zou je een andere kleur willen denk ik dan) is via de website van Natural Point te bestellen.
De TrackClipPro is mbv een USB kabel verbonden met de TrackIR die op zijn beurt weer is verbonden met de PC mbv een USB kabel. Al met al is de installatie een fluitje van een cent: Twee USB stekkers met elkaar verbinden en de software installeren. Hierna kan het feest beginnen.
Natuurlijk heb ik meteen na de installatie mijn FS gestart en ben eens gaan kijken hoe het werkt. De TrackIR werkt in FS alleen in de VC mode. Nu ben ik niet gewend om alle vliegtuigen en helicopters vanuit de VC te vliegen (uitgezonderd de Ariane 737’s), dus dat zal even wennen zijn, even omschakelen dus. Ik heb FS opgestart met de Captain Sim Hercules en ben geswitched naar VC. Helaas er gebeurt niets. De manual biedt uitkomst, de TrackIR moet eerst aan worden gezet. Dit doe je dmv een toets op het toetsenbord. (standard F12)
Oei! Wat is dat de cockpit is helemaal scheef!
De manual er opnieuw maar even bij. (uiteindelijk zijn ze daar ook voor: om gelezen te worden).
Ach, ik zie het al: Het geheel moet even gekalibreerd worden. Dat kun je doen mbv een toets op het toetsenbord. Standard is dat de F9 toets, maar die gebruik ik voor FSNavigator. Geen probleem, je kunt de toewijzing heel simpel veranderen naar iedere gewenste toets.(bij mij F10) Ik heb meteen ook de toets aan een knop op mijn Saitek Yoke toegewezen zodat ik de TrackIR kan kalibreren vanaf de yoke.
Van Gert kreeg ik nog de tip om de aan/uit functie toe te wijzen aan een knop op de yoke dmv FSUIPC. Wanneer je aan het loslaten van diezelfde knop de kalibratie toewijst, zet je met een druk op de knop de TrackIR aan, en kalibreer je ook meteen. Een erg slimme oplossing vond ik. Bedankt Gert!
Na alles aan te hebben gezet en de hele handel te hebben gekalibreerd (met één druk op de knop) kon het echt beginnen.
Staande op de baan met de Captain Sim Hercules druk ik een aantal malen op S. om in de VC mode te komen. Daar aangekomen beweeg ik heel voorzichtig mijn hoofd. Tjonge dat gaat soepel! Terwijl ik gewoon naar het scherm kan blijven kijken, door mijn ogen er op gericht te houden kan ik door mijn hoofdbewegingen de hele cockpit rond kijken. Dit gaat goed!
Vol goede moed geef ik gas, en daar gaan we. Nog even opzij kijken… O nee, niet met de head switch, dat wil niet.
Ik hoef alleen mijn hoofd maar een klein beetje te draaien. Het is even wennen en zal even tijd kosten om de juiste manier te vinden. (Je merkt nu pas hoeveel je hoofd beweegt tijdens het simmen, de cockpit beweegt dan nl ook) Even anders gaan zitten levert meteen een ander zichtpunt op. Je verschuift dan nl het punt waar je ogen zitten en je kijkt dus vanuit een andere hoek. Voor je het helemaal onder de knie hebt, ben je een behoorlijke tijd verder naar mijn idee (of zou het aan mijn leeftijd liggen en ben ik een uitzondering?).
Al met al ben ik tijdens het uitklimmen druk om me heen aan het kijken en het valt me op dat de beweging met de TrackIR veel sneller zijn dan met de head switch ooit mogelijk zijn. Ook het “richten” gaat veel beter. Je schiet het doel niet zo snel voorbij, terwijl de pan-rate hoger ligt. Een uitkomst dus. Hoeveel ik ook beweeg, de TrackIR houdt het allemaal prima bij. Plus punt dus! Het bewegen hoeft maar een heel klein beetje te gebeuren om rond te kunnen kijken in de cockpit. Je kunt je ogen gewoon op de monitor gercht houden.
Voor mensen, waaronder ik zelf, die niet gewend zijn om vanuit VC te vliegen is het natuurlijk dubbel wennen. Ten eerste is het vliegen vanuit de VC al een heel andere belevenis. Tel daarbij nog eens het effect van de TrackIR bij en je hebt een geheel nieuwe ervaring. Naar mijn idee is het een prima alternatief voor een “multi monitor setup”. Het scheelt een hoop geld.
Uiteraard heb ik getest onder diverse omstandigheden, en ben ik een aantal situaties tegen gekomen waarbij de TrackIR niet goed werkt.
Zo kreeg ik plots bewegingen in de cockpit op momenten dat ik mijn hoofd wel stil hield. Ik had geen idee hoe het kwam. Na enig speuren (ik had even het idee dat er iets stuk gegaan was, een draadje los oid) kwam ik er achter dat de beweging door de koelkastdeur werd veroorzaakt. Op het moment dat iemand in de keuken de koelkast, die op ongeveer 6 meter achter me staat, open deed of sloot, schoot het gezichtspunt rond, alsof ik als een gek aan het rondkijken was. Het lijkt alsof de deur de signalen van de IR zender refelcteert, waarop de TrackIR dit ziet als een hoofdbeweging. Hetzelfde heb ik wanneer de zon op het raam komt te staan waar ik met de computer voor zit. De TrackIR gaat dan reageren, alsof ik wild met mijn hoofd zit te schudden. Niets is echter minder waar, dus zie ik het als een bug. Misschien is dat technisch niet te voorkomen, maar het is wel vervelend. Verder heb ik geen onvolkomenheden kunnen vinden.
Op een of ander forum, weet alleen even niet meer welk, kwam ik een opmerking tegen dat een draadloze joystick storing in de TrackIR op zou leveren. (of de Track IR stoort de joystick). Er is hiervan slechts 1 melding gemaakt, en er zijn geen bevestigende berichten op verschenen. Het kan dus zijn dat de oorzaak van de genoemde storing ergens anders ligt. Toch wilde ik het volledigheidshalve wel vermelden.
Na enige weken de TrackIR te hebben gebruikt moet ik zeggen dat het een ervaring is die ik niet meer zou willen missen. Soms heb je van die zaken waarvan je denkt er wel zonder te kunnen, maar nadat je het juiste gebruik hebt ervaren wil je er niet meer zonder. In deze catagorie schaar ik de TrackIR Pro ook. Nooit wist ik wat je er precies mee zou kunnen, en op een evenement als het FSWeekend, krijg je nooit echt goed de gelegeheid om te ervaren wat de TrackIR Pro precies doet. Er staan vaak mensen om je heen die ook willen proberen. Dat geeft mij altijd het gevoel op te moeten schieten. Misschien is dit alleen maar mijn gevoel en zou ik rustig de tijd kunnen nemen. Toch doe ik dat in dit soort gevallen niet.
Zoals gezegd, het vliegen met de TrackIR Pro gaat me inmiddels redelijk af, al moet ik nog wel wennen aan het gebruik van de VC. Toch gaat me dit ook steeds beter af, en begin ik die VC steeds meer te waarderen. Dit niet in het minst door het gebruik van de TrackIR Pro. Wat me nog wel erg veel moeite kost is het vliegen met de TrackIR Pro in combinatie met een helikopter. Hoe dat kan weet ik niet. Misschien is het de beperking in het 3D zien op een 2D scherm. En ja, een vliegtuig kun je keurig oplijnen voor de baan, een helikopter moet je vertikaal laten zakken. Misschien dat het daar in zit. Toch is deze “handicap” niet groot genoeg om de TrackIR Pro niet te gebruiken. Het gaat iedere keer beter en het zal vanzelf leren denk ik, al neemt het bij mij wat meer tijd dan in het vliegen met vaste vleugel toestellen.
Conclusie:
De eindconclusie is deze:
De TrackIR Pro is een enorme vooruitgang in het vliegen vanuit de Virtuele Cockpit. Het is de aanschafprijs meer dan waard. Ik zou niet meer zonder willen. Het is een prima alternatief voor een “multimonitor” setup. Met de 199,95 Euro ben je flink goedkoper uit dan met meerdere monitoren. Mocht je later alsnog over gaan tot een multimonitor setup, dan kun je de TrackIR Pro gewoon blijven gebruiken. Het zal alleen maar mooier worden. Voordeel is ook nog eens dat dit soort hardware meerdere generaties flightsims mee gaat. Je hebt er dus vele jaren wat aan. Al met al is het een aanrader.
Links:
Review geschreven door Tino Broekstra
voor
met toestemming ook geplaatst
op simFlight.nl
1 reactie
Dit geweldige apparaat is nu ook te koop op http://www.trackir.nl