Geplaatst in: X-Plane

X-Plane terugblik 2015

CT206H G1000Het jaar 2015 is weer bijna ten einde. Traditiegetrouw tijd voor een terugblik op hetgeen 2015 ons bracht. Ook voor X-Plane zijn diverse ontwikkelingen geweest die de simulator op een hoger plan hebben gebracht. In deze bijdrage ben ik ingegaan op een aantal zaken die X-Plane verder hebben gebracht.

X-Plane is ooit ontwikkeld als simulator voor IFR-trainingen, daarbij waren een vloeiende werking van navigatie-instrumenten een eerste vereiste, nog steeds één van de sterke punten van X-Plane. In tegenstelling tot VFR-vliegen is bij IFR vliegen een gedetailleerd landschap niet nodig voor de herkenning van vliegroutes. In feite heeft X-Plane in versie 10 vooral ingezet om de simulator beter geschikt te maken voor VFR-vliegen. Een eerste strategische keuze was het gebruik van OSM-data om het landschap vorm te geven. Deze open database wordt voor steeds meer gebieden verrijkt met nieuwe data, waardoor landschappen steeds realistischer kunnen worden ingetekend.

HDMesh

Europe_Car_Bonanza_19Om performance redenen houdt Laminar Research de detaillering beperkt, maar gebruikers met stevige PC’s kunnen gebruik maken van de HDMesh van AlpilotX. In 2015 zijn twee grote gebieden toegevoegd aan HDMesh, namelijk de Himalaya en Zuid- en Centraal Amerika. Daarmee is voor een groot deel van de wereld gedetailleerde landschapsdata beschikbaar voor X-Plane. Immers de Verenigde Staten, Canada, Europa, Australië en Nieuw-Zeeland waren al langer beschikbaar. Het mooie nieuws is dat HDMesh volledig gratis te downloaden is. Een vrijwillige donatie wordt op prijs gesteld.

X-Plane scenery gateway

De scenery gateway die Laminar Research in september 2014 is geïntroduceerd is in het afgelopen jaar een regelrecht succes gebleken. Met inmiddels bij 2.500 vliegvelden die beschikken over 3D objecten. Dit indrukwekkende aantal kon worden behaald door vele vrijwilligers die een deel van hun vrije tijd hebben gebruikt om vliegvelden te ‘bebouwen’ met standaard 3D-objecten. Het is wel zo dat daarbij een aantal gebieden beschikken over veel 3D vliegvelden, terwijl andere gebieden nog vrij leeg zijn. Duitsland, IJsland en Zweden zijn in Europa de landen met de meeste 3D-vliegvelden, terwijl Nederland, België en Frankrijk nog relatief leeg zijn. Voor wie wil weten waar overal vliegvelden zijn met 3D-objecten moet de volgende link maar eens proberen.

Scenery add-ons

SBGL

Er zijn diverse nieuwe scenery add-ons op de markt gebracht. De add-ons waarin nieuwe technieken zijn gebruikt, zijn uiteraard het meest interessant om te vermelden. Bij het vliegveld van Rio de Janeiro is de mesh rond de luchthaven onderhanden genomen, waarbij nu een weg onder een taxibaan doorloopt. Tot op heden deinsden add-on ontwikkelaars terug voor het aanpassen van de mesh, omdat dit op zijn zachts gezegd nogal complex is.

Een ander vliegveld dat het vermelden waard is, betreft Airport Manchester van Aerosoft. Een aantal bewegende objecten (radartorens) laten zien dat animaties bij scenery-objecten mogelijk zijn. Manchester wordt door diverse reviewers als het beste vliegveld dat in 2015 voor X-Plane is uitgekomen.

153566_NYCxp_01Drzewiecki Design lijkt de tactiek te volgen die Carenado heeft gevolgd ten aanzien van vliegtuig add-ons. Zo worden scenery add-ons die voor FSX zijn gemaakt stuk voor stuk geschikt gemaakt voor X-Plane. Meest indrukwekkende add-on vind ik toch wel de skyline van New York.

Verbeterd zicht op grote hoogte

In X-Plane 10.40 is een mogelijkheid gekomen om niet 6 (2 x 3), maar 12 (3 x 4) gebieden tegelijkertijd in te laden. Een gebied bestaat uit 1 lengtegraad en 1 breedtegraad. De afstand van 1 breedtegraad komt overeen met ongeveer 111 km. Het minimale bereik waarop landschappen gedetailleerd worden ingetekend is ongeveer 150 km, ervan uitgaande dat jezelf ergens midden in het gebied vliegt. Voor de gebieden die niet worden ingeladen valt X-Plane terug op een lage resolutie luchtfoto, maar omdat we praten over een afstand van minimaal 150km, voldoet deze resolutie uitstekend. Op hoogten boven de 15.000 voet is het vliegen in X-Plane onherkenbaar verbeterd.

Vliegtuig add-ons

Airfoillabs cessna 172Op het gebied van vliegtuig add-ons zijn in 2015 ook de nodige stappen gezet. Bij de algemene luchtvaart hebben twee ontwikkelaars duidelijk meer werk gemaakt van het simuleren van de vliegeigenschappen. Dit betreffen Simcoders met de REP uitbreidingen voor een aantal toestellen van Carenado en Airfoillabs met een Cessna 172SP. Beide add-ons zijn (nog) niet van het niveau dat A2A simulations levert voor FSX, maar duidelijk is wel dat er flinke stappen zijn gemaakt. Carenado heeft in 2015 een belangrijke stap gezet door de G1000 voor X-Plane uit te brengen. Het programmeren van de G1000 heeft Dan Klaue van Carenado heel veel uren gekost, maar het resultaat mag er zijn. Een prima bruikbaar instrument, waardoor ook de meer moderne vliegtuigen van Carenado beschikbaar kunnen komen voor X-Plane.

saab340aBij de grote luchtvaart waren de introducties van JARDesign met de Airbus A330 en FlightFactor met de Airbus 350 en de onlangs geïntroduceerde Boeing 767. Rotatesim kwam met een MD80 die wat betreft grafische kwaliteiten nieuwe standaarden neerzette, maar wat betreft diepgang vooralsnog achterblijft. Overigens staat de SAAB 340A van Leading Edge Solutions wat mij betreft nog steeds op nummer één wat betreft het grondig nabootsen van de vliegeigenschappen. Piloten die ooit met een Saab 340A hebben gevlogen en deze add-on hebben geprobeerd zijn zonder uitzondering onder de indruk van het gedrag van het vliegtuig. De Saab 340A kreeg in 2015 een belangrijke update waarbij de nieuwe GPS van X-Plane werd toegevoegd aan de add-on, wat de bruikbaarheid op VATSIM en IVAO hebben verbeterd.

Plugins

SkyMaxx v3

Ook op het gebied van plugins zijn nieuwe stappen gezet. SkyMAXX is gekomen met een derde editie, waarbij bewolking nog indrukwekkender wordt weergegeven. Dit is bijvoorbeeld te zien bij IMC-condities, waarbij tot het laatste moment spannend blijft of de luchthaven in zicht komt of niet. Sinds 2015 kan ook FSGlobal Real Weather gebruikt worden in X-Plane. Dit pakket heeft overigens te maken met twee nadelen. In X-Plane zelf is de weergenerator niet slecht te noemen en mogelijkheden om door derden in te grijpen om de programmering van het weer in X-Plane zijn beperkt. Het laatste wordt op dit moment aangepast en bij nieuwe updates krijgen add-on makers meer mogelijkheden om het weer aan te passen.

Sound packages

Voor de toestellen van JARDesign kunnen aanvullende sound packages worden aangeschaft van Blue Sky Star Simulations die de beleving van het vliegen op een hoger niveau moeten brengen. Ook de scenery hoeft met SoundMaxx niet meer zo stil te zijn als voorheen.

Tools

Van WED (WorldEditor) is inmiddels versie 1.4.1 uitgekomen, waarmee vrij eenvoudig gestart kan worden om vliegvelden te maken voor X-Plane. Deze tool is erg belangrijk geweest bij het tot stand brengen van de vele vliegvelden met 3D objecten.

Vooruitblik

Ook voor het komende jaar staan een aantal spannende zaken te wachten. X-Plane komt dan wellicht met versie 10.50. Hopelijk zien wij een nieuwe gebruikersinterface voor X-Plane. De huidige heeft zijn tijd echt wel gehad en schrikt nieuwkomers wel behoorlijk af. Wie alvast een indruk wil krijgen van de gebruikersinterface kan het beste de app X-Plane 10 op Android of iOS proberen. Hopelijk worden er dan ook een aantal tutorials opgenomen om de leercurve voor X-Plane te verkleinen.

B733_31IXEG lijkt de Boeing 737-300 bijna afgerond te hebben, maar ik verwacht dat deze begin 2016 beschikbaar komt. Het is een toestel waar echt naar wordt uitgekeken, omdat de vliegsystemen uiterst gedetailleerd zijn geprogrammeerd. Ook de Saab 340A krijgt nog een (laatste) update. Met de vele add-on ontwikkelaars die allen gedreven zijn hun producten verder te verbeteren verwacht ik nog talloze kleinere en grotere updates bij bestaande add-ons.

Tenslotte

Uiteraard zal ik diverse zaken zijn vergeten, maar bovenstaand geeft denk ik een aardige indruk van wat 2015 heeft gebracht voor X-Plane. Persoonlijk gaat het met mij na een periode met een kwakkelende gezondheid weer goed. Rest mij jullie allemaal een goede jaarwisseling toe te wensen een voorspoedig 2016.

5 comments to X-Plane terugblik 2015

  • Willem Blanken

    Hallo.

    Omdat ik steeds meer problemen ondervind met FSX en zeker samen met Windows 10, alle Goflight modulen doen het meer, komt X-Plane-10 steeds meer inzicht.

    Heb X-Plane 10 demo op een Mac book draaien.

    Waar vind ik een overzicht welke hardware met X-Plane samen werkt.
    Zoals Goflight en ander USB hardware.

    Willem Blanken

  • Ook al ben ik geen echte X-Plane simvlieger (nog FSX boxed), toch erg leuk om te lezen, Wim. Een mooie samenvatting en inderdaad erg leuk geschreven.
    Vriendelijke groet,
    Bram Stikkel

  • Matthias

    Hoi Wim,

    Mijn complimenten voor uw manier van schrijven
    Het leest erg prettig, en is weer erg informatief.
    Bedankt weer 🙂

    Ook voor u een prettige jaarwisseling, en een fijn, en gezond 2016 alvast gewenst!

    Mvg

    Matthias

  • Paul

    En vergeet niet de updates van de heli’s. Helivliegen in Xplane trok mij dit jaar over de streep in ieder geval. En dat boven realistisch weergegeven scenery in NL en ‘2015 vakantie landschappen’. Top

    • Wim van Dijk

      Paul, hoe kon ik de helikopters nou vergeten. Het klopt wel dat de wentelwieken bij mij wat uit beeld zijn. Ik heb er (nog) geen een in mijn virtuele hangar staan. Maar inderdaad in dat geval zou ik de updates voor de Bell 412 van X-Trident nog kunnen noemen. Daarbij is het lieren (zeg ik dat goed) een mooie aanvullende functionaliteit voor dit toestel.

      Als toegift nog een link naar top helikopters van X-Plane: http://forums.x-plane.org/index.php?showtopic=36741.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>